O myších a lidech

O myších a lidech – John Steinbeck

V této recenzi si představíme knížku, která vás pohltí jak svým pžíběhem, tak kouzlem, které se skrývá v hlavních postavách.

John Steinbeck napsal tuto knihu v polovine 30. let minulého století. Zavádí nás do prostředí sezónních dělníků, kteřá povětšinou putují od farmy k farmě a snaží si vydlěat na živobytí. Ekonomická krize této doby zasahuje do sta tisíce životů.

Samotná kniha vypráví příběh dvou mužů, George a Lennie. Obrovský hromotluk Lennie svoji neomaleností a hloupostí, za kterou ale nemůže, okouzlí nejednoho čtenáře. Jeho síla je ale prokleté, které provází tuto dvojici na jejich cestách. Lennie nedokáže svoji sílu řídit, natož své city. Mají jediný cíl, vydělat peníze, aby si mohli dovolit koupit svoji vlastní farmu a dělat si, co se jim zamane. Společníci na farmě nejdřív nevěří, že by takového snu šlo dosáhnout. Na konec ale chtějí i oni mít tuto krásnou naději a představu a většina se k nim chce přidat.

Ze začátku kniha navodí atmosféru popisem prostředí. Po příchodu na farmu už je kniha stavěna na dialozích. To dodává dílu rychlé tempo a svižnost, které vás naprosto pohltí ve svém propracovaném příběhu. Lennie, s postavou retardovaného hromotluka okouzlí snad každého. Chvílemi vám ho bude líto, ale rádi se nad ním pousmějete. Povaha přátelství mezi hlavnímy hrdiny je hlavním tématem knihy. Myslím, že komu padne po dočtení slza na stránku, nemá se za co stydět. Emocionální zážitek je tu opravdu silný.

O myších a lidech si užije opravdu každý, kdo ocení kouzlo, které vám nabízí. Dá se přečíst večer na jedno posezení. Tím spíš je silnější zážítek. Doporučení dostanete od každého, kdo knihu četl a sami ho budete předávat dál. Opravdu není co vytknout.