Obraz Doriana Graye

Obraz Doriana Graye – Oscar Wilde

Jedna z nejslavnějších literárních prací Oscara Wilda, která v sobě ukrývá i kousky života autora samotného. Vypráví příběh mladého muže, který projeví přání věčného mládí na úkor svého právě namalovaného obrazu, který se tímto stává zrcadlem jeho svědomí a duše. Jedná se spíše o psychologické dílo, které v sobě sice nese prvky hororového žánru a odráží také téma autorovy homosexuality, ale nenabízí příliš mnoho akce. Nutí spíše přemýšlet, jak nad mravním profilem hrdiny, tak nad sebou samým, a proto by dílo mohlo být pro mladé nesnadným čtením, zvláště pokud by chtěli knihu srovnávat s jejím filmovým zpracováním.

Problematickým by mohl být pro čtenáře i jazyk, kterým je román napsán, protože překladatel se rozhodl zachovat styl autorovy doby. V knize se setkáváme s prvky aforismu i paradoxy a používají se zde velmi často francouzské výrazy. Autor do vyprávění zahrnul popisy interiérů a přírody, a svým způsobem zesměšňoval anglickou vyšší společnost.

Celý děj se odehrává v Londýně na přelomu 19. a 20. století. V ateliéru malíře Basila Hallwarda se aristokrat lord Henry Wotton seznámí s mladým Dorianem Grayem, charismatickým a vzhledově velmi přitažlivým mladíkem laskavé povahy a rovněž aristokratem, kterého Basil portrétuje v životní velikosti. Lord Henry, král večírků, výtečný řečník, filosof, podle kterého není nic důležitější než krása a mládí, během malování poblázní  svými názory mladíkovi hlavu a ten vyřkne ono přání, aby byl už navždy mladý a krásný. Od toho okamžiku se nevinný mladík postupně začíná pod vlivem Henryho měnit v doslova zvrácenou zrůdu, která svůj život zasvětí rozkoši a nádherným prožitkům. Zajde až tak daleko, že se neštítí zabít jednoho ze svých přátel, a  mladičkou herečku, která jej zoufale miluje, raní tak, že kvůli jeho bezcitnému odmítnutí spáchá sebevraždu. Tento čin je pro celý příběh zcela klíčový, protože díky tomu dosáhne Dorian nakonec vykoupení.

Alice Klečková

Narodila jsem se 20. března roku 1991. Mým rodným městem je Brno, avšak žiji v Rebešovicích se svým přítelem. Co se mé povahy týče, jsem velmi otevřená a společenská osoba. Extrovert. Ráda chodím do společnosti, kde se bavím a seznamuji s dalšími lidmi. Mám samozřejmě i své libůstky a koníčky, mezi které patří četba, cestování, dobré jídlo a pití, cvičení, jízda na kole a samozřejmě klidný spánek. Vztyčených cílů mám spoustu. Ale těmi hlavními jsou – udělat maturitu a jít studovat žurnalistiku.