Ostře sledované vlaky

Ostře sledované vlaky – Bohumil Hrabal

Psát objektivně recenzi o knize autora, který je mému srdci blízký, pro mne je vždy radostné a obtížné zároveň. Jedním z takových autorů je i Bohumil Hrabal.

Knihu Ostře sledované vlaky jsem si vybrala ze školní knihovny také kvůli tomu, že jsem si ji napsala na svůj seznam literálních děl k maturitě. Tak jako u jiných děl autora, i do této knihy jsem neměla veliký problém se začíst. Ikdyž je Hrabalův styl psaní pro někoho složitý, se všemi jeho dlouhými souvětími, přeskakováním v ději a podobně, mně osobně se jeho styl velice líbí.

Kniha začíná momentem, kdy se Miloš Hrma, hlavní hrdina knihy, po tříměsíční neschopnosti způsobené podřezanými žilami vrací do práce. Pracuje jako výpravčí na železniční stanici. Miloš nám vypráví o své rodině, o tom jak je lidé ve vsi nemají rádi, protože se jim – jednoduše řečeno – dařilo a daří. A úspěch se neodpouští. Po návratu na stanici Miloš zjišťuje, že jeho kamarád, výpravčí Hubička si za dobu jeho nepřítomnosti užil s telegrafistkou Zdeničkou na kanapi přednosty stanice, a otiskal jí zadnici staničními razítky. Tuto aféru vyšetřuje inspekce.

Děj se odehrává za druhé světové války a stanicí pravidelně projíždí ostře sledované vlaky z fronty i zpět na frontu. Miloš pozoruje a lituje dobytku i lidí, které ve vlacích vidí, kteří trpí a jedou buď na smrt, nebo za životem o dost těžším než dosud býval. Miloš se tedy domluví s Hubičkou na tom, že jeden z těch transportů vyhodí do povětří. Večer před plánovaným výbuchem vlaku příjde Viktorie a nese jim balíček s výbušninou. Miloš se jí svěří, že se má potkat s dívkou Mášou a že se bojí, aby jako muž nezklamal. To už se mu totiž jednou přihodilo, a proto se tenkrát pořezal ve vaně. Viktorie mu ukáže, že s ním nic v nepořádku není. Další den se Miloš plný sil vydá na misi, v pravou chvíli vyleze na semafor a do vlaku hodí výbušninu. Pozoruje poté vlak a čeká, až vybuchne, když v tom si všimne že z vlaku na něj míří voják, vystřelí na něj, ale v tu samou chvíli vystřelí i voják a tak se oba sejdou se střelnou ránou v příkopu. Oba jsou těžce zranění a je jasné, že nepřežijí, a tak se Miloš rozhodne střelit vojáka kříčícího ,,Mutti‘‘ do hlavy, aby mu usnadnil trápení. Miloš tam pak leží s mrtvolou, umírá a opakuje větu: ,,Měli jste sedět doma, na prdeli‘‘.

Příběh končí sice smutně, ale je propleten spoustou groteskních momentů. Miloš Hrma, hlavní hrdina, se čtenáři musí zalíbit, je to evidentně dobrý mladý muž. Doba válečná je v knize popsána řekla bych velice netradičním, zajímavým způsobem. Knihu bych rozhodně doporučila všem, je zajímavá, Hrabalův styl sice každému nesedí, ale věřím že právě tato kniha by mohla být čtivou i pro ostatní čtenáře, a nejen z toho důvodu, že je to jedna z českých klasik.