Pod sněhem

Pod sněhem – Petra Soukupová

Zdeněk Jirotka se narodil 7. 1. 1911 v Ostravě a zemřel 12. 4. 2003 v Praze, dnes by mu bylo 106 let.

Byl českým spisovatelem, autorem fejetonů a povídek. Jeho prvotina „Saturnin“ je humoristický román vydaný poprvé v roce 1942, dodnes byl vydán již patnáctkrát. Byl dokonce přeložen do pěti jazyků: angličtiny, němčiny, španělštiny, italštiny, ruštiny a vyšel i jako audiokniha v češtině.

Je to román z dob nenávratně zmizelých, který napodobuje suchý anglický humor a který baví již několik generací čtenářů. V roce 2009 dokonce vyhrál čtenářskou anketu „Kniha mého srdce“ a v roce 1994 ho režisér Jiří Věrčák natočil jako celovečerní film, který doporučuji zhlédnout (též doporučuji přečtení knihy. V knize nechybí ani barevné ilustrace, které nakreslil Adolf Born.

Na stránkách knihy se čtenář dozví se, co se stane, když věrný sluha Saturnin přestěhuje svého pána, starého mládence Jiřího Oulického, z pohodlného bytu na hausbót, kde se objeví teta Kateřina se synem Miloušem, a také se zde dočte, jaké jsou další příhody při rodinné dovolené u dědečka, jehož dům je díky povodni na čas odříznut od civilizace. Všem nepříjemnostem, katastrofám i přetvářce tety Kateřiny čelí Saturnin s vtipem. Dalšími postavami jsou dědeček, slečna Barbora Terebová a doktor Vlach.

Kniha je napsána opravdu velmi čtivě, i když jsem nečekala, že se Zdeněk Jirotka ujme románu o hrabivosti a penězích. Dílo se čte snadno a rychle, protože děj nedovolí přestat číst. Zdůrazňuje také mezilidské vztahy a v jednotlivých příbězích můžeme spatřit i analogii s dnešní dobou, děj knihy je tedy i dnes aktuální. Při suchém anglickém humoru se určitě spousta čtenářů nejen pobaví, ale zlepší si i náladu nebo si oddechne od stresů všedních dní. Saturnin řeší situace s nadsázkou a vtipem. Knihu bych doporučila všem pesimistům. Knihu by možná neocenili lidé, kteří nemají blízko k tomuto žánru. Z mého osobního hlediska však hodnotím dílo kladně.