Podivný případ se psem

Mark Haddon – Podivný případ se psem

Vítejte v neobyčejném příběhu jednoho neobyčejného chlapce. Mark Haddon vám ukáže pohled na svět očima mladého autisty. Detektivní román s netradiční zápletkou, který vás zaujme.

Příběh o patnáctiletém chlapci jménem Christopher, který trpí Aspergerovým syndromem. „Tohle nebude zábavná knížka. Neumím vyprávět vtipy, protože jim nerozumím. Uvedu jako příklad vtip. Je to jeden z těch tátových. Babička se večer ptá dědečka, jestli může zhasnout. „Můžeš“ odpoví dědeček, „ale lampu nech rozsvícenou.“ Proč to má být vtipné, to vím. Ale kdybych se pokusil říct sám vtip se slovem, které znamená dvě věci zároveň, bylo by to jako poslouchat dvě skladby najednou, což je zneklidňující a zašmodrchané a není to příjemné. Je to jako když se dva lidé snažit mluvit na vás najednou a každý říká něco jiného. A proto v téhle knížce nejsou žádné vtipy.“[1]

Christopher má neuvěřitelné nadání na matematiku, ale s každodenním životem a lidskými vztahy si neví rady. Jednoho dne najde zabitého sousedčina psa, kterého měl rád. Rozhodne se vypátrat vraha. Nato se rozpoutá série neuvěřitelných příhod. Začíná dělat věci, které pro něj byly dříve nepředstavitelné, jako mluvit se sousedy a navštěvovat nová neznámá místa. Díky své poruše se dostává do potyček se zákonem i s okolím. Od jedné ze svých sousedek se dozvídá informaci, která od základu mění jeho život. Vydává se tedy do Londýna přijít dalším záhadám na kloub.

Podivný případ se psem je Haddonovým prvním románem pro dospělé, který byl oceněn několika prestižními cenami, například Whitbreadovou cenou. Mark Haddon se pokusil ukázat a popsat myšlení a cítění autistů. Použil pro čtenáře zajímavou ich-formu. Kniha je postavena na dialozích mezi Christopherem a osobami, se kterými se potkává. Toto dílo není rozsáhlé. Přečetla jsem ho za dva dny. Jedná se o velice poutavý příběh. Ze začátku může být těžké pochopit Christopherovo uvažování (jako pro mne), ale rozhodně by to čtenáře nemělo odradit. Obral by se o zážitek z ojedinělého díla, které nabízí nevšední pohled na realitu, jenž se liší od pohledu běžné populace.

Osobně jsem se s lidmi s autismem setkala a kniha mi v mnoha ohledech pomohla pochopit jednání těchto osob. Doporučila bych knihu mladým zdatnějším čtenářům i dospělým.