Pouť lidské duše

Alchymista – Paulo Coelho

Každá životní pouť člověka je jedinečná a originální. Mnoha duším v jejich vlastní životní pouti zkřížila cestu kniha Alchymista od věhlasného autora Paula Coelha. Já patřím mezi tyto duše nyní také a jsem za to ráda.

Hlavním tématem knihy je pouť mladého muže Santiaga. Je to cesta člověka, který se rozhodl vzít život do vlastních rukou, věřit, že i samotná cesta k cíli má svůj smysl. Nikoliv jenom cíl. Santiago je člověk citlivý, obyčejný, ale ne nijak výjimečný. Má velkou přednost a to, že umí naslouchat znamením života. Nejenom přemýšlí, ale hlavně i koná.

Příběh plyne poklidně. Čtení Alchymisty bych přirovnala trochu k meditaci. Přibližuje v podstatě příběh života obecně a snaží se poukázat na to, že všechno má svůj smysl. Možná dát čtenáři i určitou útěchu, protože mnozí naleznou určitou podobnost i v životě vlastním. Někdy i mně přijde, že věci jdou spíše pomalu, vnímání času těch těžších chvil je jako nekonečná doba. Jenže na konci s letmým ohlédnutím zpět je to jenom okamžik. Krátké probliknutí.

Já jsem vnímala tyto chvíle i u čtení Alchymisty, kdy se mi zdálo, že se v příběhu zdánlivě „nic neděje“, ale ono se dělo vlastně všechno. Každý krok Santiaga má svůj smysl, protože ho dovede někam, kde bude odměněn. Cesta za jeho vlastním pokladem. Najde ho? A jaký druh pokladu to má být? Každý mladý poutník by měl mít svého rádce a Santiago na své cestě nachází své rádce také. Ať už ve formě postavy Alchymisty anebo obyčejného zloděje, který ho okrade. Každý mu ale přináší informaci a určité poznání, které ho posouvá dál.

Ve srovnání s jinými knihami od autora Paula Coelha bych Alchymistu z mého pohledu nepovažovala za dílo, které by přineslo něco nového nebo převratného. Jeho styl tvorby ve mně evokuje spíše hledání nějaké hlubší pravdy, životní filozofie a úvah.

Pokud má čtenář na svém čtenářském seznamu přečtených knih spíše romány světštějšího zaměření, odpočinkové nebo zábavné, které nevyžadují příliš přemýšlení, tak by výběrem Alchymisty podle mě spíše získal. Mně jako člověku, který má načteno mnoho knih duchovního a vážnějšího charakteru ovšem kniha nic nového nepřinesla. Nebo aspoň ne něco, co by mě výrazněji oslovilo nebo ve mně zbořilo hradby vzrušení při mé knižní četbě.

Alchymista je milé čtení jedné obyčejné lidské duše mladého muže, který komunikuje se životem, pokládá otázky a nebojí se riskovat i za cenu nejistoty nebo nebezpečí, které cesta životem obnáší.

Jsem duše inklinující k umění, hudbě a literatuře již od dětství. Na otázku, co je na světě pro mne největší vášní, bych odpověděla, že právě čtení knih. Mým nejmilejším a nejoblíbenějším místem je knihovna, obklopena příběhy, plna vzrušujících tajemství uvnitř knih a jejich dramatických příběhů. Knižní žánry pro mne poutavé jsou převážně žánr mysteriózní, dystopie, fantasy, gotický, a další. Pokud je kniha poutavá, přečtu ji za necelý den nebo dokud oči vydrží. :-)