Prožraná zpověď

Posedlý jídlem (Food Junkie) – Mons Kallentoft

Kniha pojednává o autorově další nesmírné vášni, a to o jídle a gastronomii. Tato záliba přivedla Monse Kallentofta dokonce mezi členy poroty, která vybírá padesátku nejlepších restaurací na světě. V knize sledujeme autorovu nadšenou a posedlou honbu za nejzajímavějšími kulinářskými zážitky. Temný, bouřlivý a fascinující příběh zavádí čtenáře přímo do center gastronomického vesmíru, provádí nás pouličními stánky v Bangkoku i nejvyhledávanějšími restauracemi v New Yorku. Příběh se postupně stává i milostným románem, vyprávěním o přežití a o hledání domova a pevného bodu v životě. Zaujme každého, komu připadá jídlo zajímavé a kdo chce nahlédnout do zákulisí nejlepších světových restaurací. Není to kuchařka s recepty, fotografiemi či ilustracemi, spíš příběh člověka milujícího jídlo a gastronomii. Ta je pro Monse Kallentofta záležitostí života a smrti, způsobem úniku a pátráním po sobě samém.

A já si našel idol. Tak takhle já bych si chtěl žít. Žít jako pan Kallentoft. To jest být úspěšným spisovatelem detektivek a užívat si gastronomii, jelikož i mě hrozně baví vaření a ochutnávání jídel. O mně však tato recenze být nemá a tak se vraťme ke knize. Začnu varováním, rozhodně ji nečtěte při držení diety a ani večer, jelikož vás donutí zajít do ledničky pro něco málo na zub (a samozřejmě to něčím malým skoro nikdy nekončí). Knihu naprosto všem doporučuji. Pro autora není jídlo jen nutnost k přežití. Pro něj je to život, životní styl a něco, čemu je naprosto oddaný. Rozlučme se tak s pocitem, že třeba nějaký nakládaný hermelín je vrchol gastronomie, zaplačme si tiše nad tím, že mnoho rodin není schopné finančně utáhnout teplé večeře, tudíž jejich gastronomický vrchol je pečivo s něčím, a začtěme se a žasněme. Tahle gastronomie je úplně jiná a prvotřídní. Setkáváme se tu proto s pokrmy jako kaviár (jen ten nejlepší), žraločí ploutve, filet mignon, kachnička (ale ne jen ta naše klasická pečená), ryba Fugu, plátky zlata a mohl bych pokračovat. Samozřejmostí jsou pak i ta nejvybranější vína. Jídlo se musí někde připravovat, a tak přijměte pozvání do těch nejlepších světových restaurací. Podíváme se skrz ně například do New Yorku, Sydney, Bangkoku, Macaa, ale i do vybraných nejlepších španělských restaurací či restaurací ve Švédsku. Z celého světa tak vlastně chybí jen pokrmy a restaurace z Afriky. Což mně přijde škoda, jelikož by se i tady určitě něco našlo. Kallentoft jinak opět skvěle vykresluje veškeré prostředí, a dokonce v příběhu najdete i jeho typické promlouvání mrtvé duše, tolik typické pro jeho detektivky. Hodně se mi líbilo, že autor dokázal nahlížet na jídlo i z humorného hlediska (třeba jeho vzpomínka na vanilkovou zmrzlinu navždy spojená s prděním jeho spolužáka ve škole). Kniha však, jak už jsem uvedl na začátku, není jen o jídle, ale je to i jakýsi milostný román a vyprávěním o přežití. I tuto složku zvládl sepsat Kallentoft bravurně. Hlavně mě dostala kapitola, ve které zjišťujeme, že jeho matku v dětství osahával její strýc. Dostávání se z o otravy krve, či podezření na synovo krvácení do mozku byly další silné motivy v této knize, díky nimž je tak skvělá. Čtení tohoto díla vám jinak moc času nezabere (264 stran).

Pan autor touto knihou dokázal, že není jen autorem skvělých detektivek, ale je to prostě obecně skvělý spisovatel, který umí vyprávět. Stejně tak, jak z dobrého jídla budete mít plné břicho, tak po přečtení knihy budete mít plný nový a krásný čtenářský zážitek, jenž já hodnotím 100 %.

Poznámka na závěr: Když už se jedná o knihu hodně spjatou s jídlem a gastronomií, tak mi dovolte sepsat pár mnou osvědčených dobrot. Všechny jsem jinak někdy sám vařil, a ano možná vám jejich příprava přijde drahá či časově náročná, ale proč si někdy neudělat takhle radost. Ten pocit potom je opravdu báječný.

• Koláčky s balkánským sýrem a jahodami
  • Dýňovo-krupicová kaše
  • Chlebová pánev po Španělsku