Prsatý muž a zloděj příběhů

Prsatý můž a zloděj příbehů – Josef Formánek

Po přečtení této knihy jsem byl plný živých emocí. I když z počátku to tak rozhodně nevypadalo. Je pravda, že cestopisné romány moc nečtu, ale právě i proto jsem chtěl vyzkoušet něco nového. V žádném případě toho nelituji, ba naopak… Příběh nás hned od prvních řádků zcela pohltí.

Hlavní postavou příběhu je David Zajíc, který pracuje jako šéfredaktor v magazínu Svět. Kvůli svému zaměstnání často cestuje někam pryč a své dceři Veronice věnuje málo času. Manželství se mu rozpadá a svému kamarádovi Michalovi Rossmanovi dluží peníze. Proto odjíždí na ostrov Siberut v západní části Indonésie, kde chce nasbírat materiály pro svoji výstavu o Mentawajcích. Na ostrově popisuje cestu pralesem, ale i domorodé kmeny Mentawajců a jejich neobvyklé zvyky, jako např. tanec kolem ohně a záchranu duše umírajícího člověka či přísný zákaz křičení na děti z obavy, že se dětská duše vyplaší a odejde z nich. Domorodci se nejvíc bojí Badjoua, což je ďábel či jakási temná síla. David právě v tomto prostředí uvažuje o smyslu života a o tom, zda nás něco přesahuje.

V druhé polovině knihy se začne stupňovat dramatičnost příběhu. Manželka Alenka zjistí, že jí byl David nevěrný a dojde k rozvodu. David se s tím rozhodne poprat po svém a uskutečňuje si svůj dlouholetý sen napsat knihu. Jenže se nemůže zbavit dojmu, že je něčím ovládán. Pokládá si otázky typu: Co když se to, co napíšu, doopravdy stane? Nikdo jeho obavám nevěnuje příliš velkou pozornost, dokud se mu v životě nezačnou projevovat zvláštní okolnosti podobné těm, co napsal v knize…

Dílo se člení na sedm částí. Některé jsou delší a jiné zase kratší. Každá část v sobě obsahuje vždy několik kapitol. Autor zasazuje děj do dvou rovin, a to do minulosti a přítomnosti. Autor se zamýšlí docela často nad smyslem života a uvažuje nad myšlenkou, zda existuje nebe či peklo. Náboženský motiv v díle podtrhuje tajuplnost, která chvílemi putuje směrem k filozofickým úvahám. Čtenář může skrz knihu nahlédnout na místa domorodých obyvatel, jež jsou barvitě popsaná. Při bližším zkoumání lze spatřit podobnosti Davida Zajíce a Josefa Formánka. On sám byl na Siberutu třikrát. To už hodně vypovídá o jeho znalostech týkající se místa jako toto.

Tato kniha je výborným dopravním prostředkem pro někoho, kdo nemá možnost se dostat jen tak na ostrov Siberut. Dokonale se může člověk do toho prostředí vžít a představit si to. Je pravda, že v některých částech se může kniha zdát příliš zdlouhavá a možná i nudná. Ale dá se to podle mě překonat… Knihu bych doporučil všem a především potom těm, které zajímají nová místa a rádi se prostřednictvím knihy vypravují do cizorodých končin.

Jan Houdek

Jmenuji se Jan Houdek. Je mi dvaadvacet let. Narodil jsem se 6. 3. 1995 v Brně-Bohunicích. Žiji ve Žďáře nad Sázavou. Od narození mám dětskou mozkovou obrnu. To zásadně ovlivnilo můj celkový přístup k životu v mnoha ohledech... Na základní škole jsem dostal velmi dobrou třídní učitelku, která zásadně ovlivnila můj vztah ke knihám a literatuře. Vštěpovala nám neustále do hlavy, že čtení je základ vědomostí a vzdělání. Už tehdy mi řekla „Honzíku, ty by jsi měl jít na nějakou střední školu knih“. Kdepak by mě tehdy napadlo, že tomu někdy tak skutečně bude... Mezi moje zájmy patří poslech hudby, čtení knih, psaní básní a příběhů, sledování filmů a seriálů, navštěvování hradů a zámků... Nejraději však momentálně skládám básně. Vybíjím si v nich svoje emoce a pocity. A objevuji tak nový svět. S tímto koníčkem jsem začínal přibližně v roce 2011. Tehdy jsem k tomu přistupoval pomalu a nejistě. Po čase mi však skládání básní přirostlo skutečně k srdci. A dnes už se jejich počet šplhá téměř ke dvěma stům. Jeden můj známý věděl, že skládám rád básně a proto mi řekl o projektu s názvem Hithit, jenž umožňuje lidem si splnit vytoužené sny. Prostřednictvím tohoto projektu se nasbírala potřebná finanční částka k zaplacení autorského čtení moji první básnické sbírky. Díky útrženým penězům ze sbírek jsem si mohl alespoň částečně sám zaplatit speciální rehabilitaci Klim-Therapy v Klimkovicích u Ostravy. Tato nová metoda rehabilitačního cvičení pomáhá lidem s handicapem zlepšit jejich fyzický stav. Je však zapotřebí to minimálně jednoročně opakovat, né-li vícekrát. Poněvadž učinek je poté mnohem větší a trvalejší. Problém je, že to je dost finančně náročné... Co mám v plánu do budoucna? Musím říct, že těch činností a věcí by bylo věru hodně. Mezi jednu z nich patří zcela jistě vydání další básnické sbírky s novými básněmi. Upřímně za poslední rok, co mi bylo umožněno sem nastoupit, se můj život změnil neuvěřitelně úžasným způsobem. A to je pro mě opravdu dobré. V minulosti jsem potkal různé lidi a zažil všelijaké životní okamžiky. Ale tak či tak, jsem rád také za ty špatné okamžiky v životě. Protože hlavně díky nim jsem tady a můžu Vám nyní o sobě něco málo napsat. Na závěr, kdo by měl zájem o moji básnickou sbírku s názvem Hořkosladké verše z mého nitra, může mě kontaktovat na e-mail jan.houdek@seznam.cz. Já zašlu sbírku pak na adresu uvedenou v e-mailu. Jsem ochotný zodpovědět i případné dotazy.