PSYCHO

Psycho – Robert Bloch

Dnes již klasický thriller nesoucí název Psycho byl vydán v roce 1959. Je to vskutku už trochu dávno, že ano? Ale čas nemění nic na tom, co tato kniha skrývá, je totiž pořád stejně děsivá, krvavá a plná smrti. Její začátek je naprosto nenápadný, ale konec je katastrofický.

Celý děj se točí kolem pár postav a jednoho motelu.  Hlavní postavou je Norman Bates, který žije společně se svou matkou ve velkém domě na kopci. Vlastní motel, který nese v názvu jejich jméno Bates Motel. Je to obyčejný motel, kde byste se po dlouhé noční jízdě na dálnici rádi prospali. To právě udělala Mary Craenová, která ukradla 40 000 dolarů, které měla odnést do banky, ale raději si je ponechala, aby mohla konečně žít se svým přítelem Samem, který má dluhy a spoustu starostí s placení alimentů. Toho večera, kdy zastavila u motelu, pršelo a tak čekala, než přijde nějaký správce.  Když uviděla Normana, seznámila se s ním a ten ji ubytoval na pokoji. Toho večera si spolu ještě povídají, a když se Mary rozhodně jít spát, protože je velmi unavená, uvědomí si, že není nevinná, ale je ve velkých nesnázích. K tomu všemu k ní na pokoj ještě přijde nečekaná návštěva, která teprve přihraje osudu do karet.

Mary je pohřešovaná. Její sestra Lila najme detektiva Arbogasta, aby Mary našel, ten pátrá všude, kde se dá. V podezření dokonce začíná být i Bates. Sam má o Mary strach stejně tak jako Lila a když Arbogast už nepřináší žádné nové zprávy s pátráním po Mary Craenové , rozhodnou se na vlastní pěst vydat tam, odkud Arbogast poslal poslední zprávu. Do Batesova motelu.

Jedná se o krátkou a rychlou četbu. Psycho má poměrně malý rozsah stránek, tudíž se bude číst velmi rychle. Charaktery postav má autor velmi dobře propracované a postupem času se o hlavních postavách dozvídáme více a více informací. Děj je čistě chronologický, od určitých událostí se přesouváme k dalším událostem. Čtenář jen pomalu čte a čeká, kdy se konečně všechno zvrtne. Robert Bloch původně psal tento román na motivu skutečných událostí, kdy nějaký šílenec masakroval lidi poblíž motelů.

Já jsem tuto knížku vyhledávala velmi dlouho, a to tedy hlavně pro to, že jsem viděla filmové zpracování od Hitchcocka. Film mě velmi zaujal a když jsem zjistila, že jeho hlavní předlohou byla kniha, neváhala jsem a rozhodla jsem se ji přečíst. Když jsem knihu četla, říkala jsem si, že jsem neudělala špatně, když jsem se tak rozhodla. Kniha byla stejně poutavá a napínavá jako film. Psycho je místy taková detektivka. Lidé umírají, ale vy pořád nevíte, kdo je vrahem, i přesto, že tu máte detektiva. Knihu bych si ale více užila, kdybych neznala její pointu, ale to už je moje chyba, že jsem dala přednost knize opět až nakonec.