Řekni vlkům, že jsem doma

Řekni vlkům, že jsem doma

Řekni vlkům, že jsem doma – Carol Rifka Bruntová

June je třináctiletá dívka, která se ráda toulá po lese a nejraději by žila ve středověku. Je ráda sama a představuje si, že se umí přenést v čase do jiné doby, kde je vše jiné a neznámé. Má starší sestru Gretu, se kterou si poslední dobou moc nerozumí. Jejím největším přítelem je strýček Finn, umělec, který maluje obrazy. Obě neteře má rád, ale June je mu přece jen bližší. Ona je do něj dokonce tajně zamilovaná. Greta na sestru žárlí, protože jí strýc nevěnuje tolik pozornosti. Bohužel se dívky dozvídají, že strýc umírá na zákeřnou nemoc, AIDS. Má přání udělat dívkám portrét. Je to poslední obraz, který namaluje.

S jeho smrtí se June těžko vyrovnává. Ztratila velmi blízkého člověka. Na pohřbu vidí strýcova přítele, o kterém se povídá, že ho zabil, protože ho nakazil virem té ošklivé nemoci. S hrůzou také zjistí, že milovaný strýček byl homosexuál. Přítel se jmenuje Toby, zůstal bydlet ve strýcově domě, touží se setkat s June a vše jí vysvětlit. Ona váhá, ale touha dozvědět se o strýcově tajném životě ji přinutí souhlasit se setkáním.

Tajně chodí za Tobym, jezdí na výstavy, na místa, kam chodila se strýcem. Toby se jí přizná, že také umírá. A June se rozhodne být s ním až do úplného konce. Se strýcem být nemohla a velmi ji to trápilo. Netuší, že její sestra stále žárlí a že ví, kam June chodí.

Jednoho dne se stane cosi nečekaného, co změní všechny plány. Toby je v nesnázích a nikdo nechce slyšet pravdu. June se snaží vysvětlit, co se děje, ale nikdo ji neposlouchá. Proč jsou všichni tak zlí a jak zachránit Tobyho?

Příběh je skvěle zpracován, vnímáme pocity dospívající dívky, která se straní lidí a miluje svého strýce. Ví, že takový vztah je zakázaný, ale nemůže si pomoct. Navíc jsou tu pocity její matky, která se s bratrem před lety rozhádala a před smrtí se chce usmířit, nebo pocity lidí, kteří přijímají zprávu, že Finn zemřel na AIDS. Je bláhové si myslet, že se nakazíte podáním ruky. A také tu je napjatý vztah sester, které si rozuměly a najednou nemůžou najít společnou řeč.

Kniha byla označena za jednu z nejlepších knih roku a získala literární cenu. Tento mimořádně úspěšný román byl doposud prodán do deseti zemí světa. Kniha má kapitoly, které na sebe srozumitelně navazují. Stále víme, kde se v ději nacházíme. Líbí se mi poděkování lidem, kteří autorce pomáhali.

Na obalu knihy je temný les, v popředí čajová konvice. Na jejím dně sedí dívka a vlk, který vyje na úplněk měsíce. Je to tak temné, že to přitáhne vaši pozornost. Ale nelekejte se, samotný příběh až tak děsivý není.

Román se čte jedním dechem, doporučuji ho všem dospívajícím dívkám a chlapcům. Setkání s nemocí, či dokonce se smrtí blízkého člověka, jednou potká každého z nás. Je těžké se s tím smířit a jít dál. Každý se s tím pere po svém, smutek a bolest v nás zůstane navěky. Po dočtení této skvělé knihy o ní budete ještě nějaký čas přemýšlet. Stejně jako já.