Skvělý příběh objevující se napříč časem a místem

Stvořitelé a spasitelé – Geraldine Brooksová

Stvořitelé a spasitelé je román o spletitém putování iluminovaného židovského rukopisu napříč pěti staletími. Poté, co se objeví v troskách válkou zničeného Sarajeva, se dostane k mladé australské restaurátorce vzácných knih, Haně Heathové. Ta při jeho zkoumání narazí na řadu tajemství, která se před čtenářem postupně vyjasňují v příbězích lidí, jimž kniha od svého vzniku prošla pod rukama, ať už ji psali, ilustrovali nebo jen ukrývali a chránili před četnými nebezpečími, která jí za dobu její dlouhé existence hrozila. Příběh inspirovaný skutečnými okolnostmi spojenými s nalezením tzv. Sarajevské hagady zavede čtenáře na nejrůznější místa, od středověkého Španělska, přes Benátky inkviziční éry, Vídně na přelomu století až do Sarajeva obsazeného nacisty.

Sarajevská hagada je rukopis, který jistě stojí minimálně za povšimnutí. Plusem této knihy je rozhodně to, že zrovna o něm pojednává, jelikož se člověk dozví něco nového a rozšíří si obzory. Takže se dozvíme, že tato hagada byla třikrát ztracená, dvakrát zachráněná muslimem atd. Dalším velkým plusem tohoto dílka je postava restaurátorky Hany Heathové. Líbil se mi její vývoj od cynické, sarkastické a nezúčastněné vědkyně, pod jejíž ochranou slupkou se skrývá idealistka, po dalšího „člověka knihy“, který se snaží zmapovat její cestu od stvoření až k jejímu spasení. Nutno dodat, že i další postavy v knize nijak neztrácejí na kráse. Naopak mají v knize vždy své pevné, oprávněné místo a jsou sepsány do hloubky a rozhodně dokážou zaujmout. Chválit musím i střídání historických kapitol s těmi ze současnosti. Nepůsobilo to nijak zmateně. Zvláštní bylo i seznamování se s příběhem pozpátku, tedy od nejnovějších událostí až po ty nejstarší. Mně osobně to vůbec nevadilo, naopak to celé považuji za takové nevšední a opět dobře zpracované. Dobře zpracované bylo i veškeré prostředí, ve kterém se děj knihy odehrával. Hodně jsem si díky detektivkám od Mankella oblíbil, že se děj neodehrává jen na jednom místě, ale klidně i různě po světě. Takže u Stvořitelů a spasitelů jsem byl v tomhle ohledu více než nadšený a spokojený. Na knize oceňuji i poukázání na to, jak se v průběhu staletí zacházelo s Židy, především se ženami. Na čtenářovi city pak působí i pasáže zachycující utrpení dětí. Celkově mám pocit, jako by knihou procházelo jakési poselství humanismu, a v konečném důsledku je jedno jakého je člověk vyznání, jelikož hlavní je on sám jako člověk. Kniha jako taková pak rozhodně nenudí a její závěr je také výborný. Na 400 stranách se nám rozvíjí krásný příběh, který je zajímavě provázaný a objevuje se na různých místech a v různý čas.

Stvořitelé a spasitelé je kniha, kterou se nebojím označit za jednu z nejlepších, co jsem minimálně letos četl. Tohle dílo má rozhodně nějaké své kouzlo a já jsem mu bezvýhradně podlehl. Této knize pak uděluji plných 100 %.