Střípky Jeremyho Cookea

T. R. Richmond – Co po ní zůstalo

Pravda bolí chvíli, ale lež bolí napořád

Docela přímočarou cestičkou si ke mně „přifrčela“ kniha Co po ní zůstalo. Obálka knihy mne naprosto pohltila a já jsem se ihned rozhodla, že tato kniha bude na seznamu mých přečtených. A to i přes všechna má přesvědčení, že na detektivní román sáhnu, až nebudu mít co číst, či jako na poslední možnost. Výjimka potvrzuje pravidlo.

T. R. Richmond je oceňovaný britský novinář píšící pro nejrůznější tištěná i elektronická média. Jako novinář se samozřejmě zaměřuje i na psaní knižních recenzí a uměleckých pojednání. Jeho talent vyplul napovrch v jeho osmi letech, kdy publikoval první článek v časopise o rybářství. Právě sociální sítě a internet spolu s působením komunikace a mezilidských vztahů ho přivedly k myšlence napsat tuto knihu, což sám zcela otevřeně přiznává.

Proč umřela teprve pětadvacetiletá Alice Salmonová? Co se doopravdy stalo? Myšlenka vypátrat pravdu za jakoukoliv cenu se omotá kolem Alicina bývalého profesora jako had kolem stromu poznání.

Tento psychologický thriller s nádechem detektivního románu je psán formou geniálních a zcela promyšleně nashromážděných ústřižků, které sesbíral bývalý Alicin profesor Jeremy Cook. V ruce držíme nejenom fyzickou knihu, ale také deník, ústřižky novin, maily, tweety, články z blogu a mnoho dalšího z elektronického světa, do kterého dennodenně přispíváme i my samotní.

Příběh je psaný velmi originálním způsobem, který mi často připomínal, že sám autor je aktivním novinářem z povolání, což je skutečnost, která vykouzlí některým lidem lehký úsměv na tváři. Je to velké plus pro knihu a i pro samotné téma příběhu. Pro lepší čtenářovo porozumění je kniha uspořádaná do šesti částí.

Celý příběh je pojat formou složek a kartoték, které vídáme např. v detektivních seriálech a které spolu s profesorem Jeremy Cookem postupně odkrýváme.

Skrz čtení se zcela propojujeme s příběhem i s osobami v něm a ztotožňujeme se s hlavním pátračem v příběhu. Ať chceme, nebo ne, na chvíli jsme přímo propojeni Jeremy Cookem, což může být pro mnohé čtenáře velmi vzrušujícím a nevšedním zážitkem. To vše působí na čtenáře velmi aktivně a nutí ho přemýšlet nad vším, co čte a i nad tím, v jakém pořadí se informace dovídá.

Příběh bych doporučila pro střední věkovou skupinu, tedy určitě se jedná o knižní dílo pro dospělého čtenáře. Myslím si, že i fanoušci kriminálních nebo psychologických románů si přijdou určitě na své.

Jedinou věcí, která mi vadila, je to, že se příběh mírně stáčí k životu Jeremyho Cooka. Možná kniha dává trochu něco jiného, než slibuje nebo by čtenář očekával, když si přečte anotaci knihy, což ale vůbec nesnižuje kvalitu celého příběhu, ba naopak mu i dodává překvapení, které každý čtenář bude vnímat zcela individuálně dle jeho povahy a očekávání.

Poselství, které měla tato kniha přinést, bylo pravděpodobně přivést čtenáře právě k tomu, aby si uvědomil, kolik ze svého života svěří nejenom jednotlivým lidem, ale i virtuálnímu světu, který člověka dnešní doby zcela pohlcuje a se kterým se musí naučit nějak žít. Jako každá doba má i tato něco charakteristického, co je pro ni zcela typické. A jsou to mimo jiné i oběti, které si každá doba žádá.

Jsem duše inklinující k umění, hudbě a literatuře již od dětství. Na otázku, co je na světě pro mne největší vášní, bych odpověděla, že právě čtení knih. Mým nejmilejším a nejoblíbenějším místem je knihovna, obklopena příběhy, plna vzrušujících tajemství uvnitř knih a jejich dramatických příběhů. Knižní žánry pro mne poutavé jsou převážně žánr mysteriózní, dystopie, fantasy, gotický, a další. Pokud je kniha poutavá, přečtu ji za necelý den nebo dokud oči vydrží. :-)