Temné bratrstvo

Temné bratrstvo – Luke Scull

Temné bratrstvo, v originále The Grim Company, je první díl z trilogie britského autora Luka Sculla. Jedná se o jeho první literární titul, avšak autor sám má s žánrem fantasy již zkušenosti díky práci herního vývojáře, při níž se podílel na vývoji her pro studia, jako Bioware nebo Ossian Studios.

Žánrově můžeme titul široce zařadit jako Fantasy. Při užším filtrování bychom jej poté zařadili do Grimdark sub-žánru, který je známý pro své dystopické motivy, grafický obsah, realističtější pojetí života a nedostatku pohádkových hrdinů. Rozhodně se nejedná o knihu pro děti a pokud ji zvažujete sami číst, očekávejte spoustu krve, násilí, smrti a depresivních motivů. Jak žánr, tak i tato kniha není pro všechny, proto dobře zvažte, zda vás tyto obsahové vlastnosti přitahují, odrazují či vám na nich nesejde.

Příběh nás zavádí do světa ovládaném Magelordy, nesmrtelnými kouzelníky, jejichž nezměrná magická moc pochází z bohů, které skolili a svrhli na zem, kde jejich těla posela povrch a byla zpracována v surové Kouzlo. Nyní ale zásoba Kouzla dochází a čtyři tyrani soupeří o poslední zbytky. Salazar tyran Dormínie, Bíla paní z Thelassy, Marius pán Přístavu stínů a nakonec Šaman vládce Klyhor. Světa uvězněném v Době zmaru způsobené smrtí bohů, kde krakatoni a jiná stará zla kráčí po planinách, Magelordi prohlubují svůj boj o moc a lidé se štěstím přežívají ze dne na den. To je svět, ve kterém žije naše skupinka potížistů, ledaby hrdinů a bojovníků. Ať už je to Davarus Cole, přespříliš sebevědomý sirotek s vzácnou dýkou. Brodar Kayne, stárnoucí válečník ze severu s bujnou minulostí a nebo Barandas, Nejvyšší Augmentor dormínijského tyrana. Postav kniha má plno a určitě si mezi nimi najdete své favority a obráceně.

Délka díla je okolo 500 stran, což je u podobných fantasy novel běžné. Příběh samotný je ze začátku možná trochu moc pomalý pro své vlastní dobro, ale přitom dokáže rapidně a zmateně představit velké množství postav. Tento kostrbatý stav vás bude provázet až do dobré půlky knihy, po ní již ale naštěstí budete obeznámení s většinou postav a příběh začne nabírat na otáčkách, až se dostane ke svému vyvrcholení pro tento díl. A je to právě poslední část knihy, která opravdu exceluje oproti zbytku, i když její konec je velmi patrně dílový a nechá vás čekat na druhý díl trilogie se spoustou otázek.

Postavy samy jsou vcelku barvité. Některé si oblíbíte, některé budou otravné, některé budete nenávidět a některé vám skrz knihu přirostou k srdci. Kniha má hezkou sbírku různých známých archetypů, originálnějších podání a všemožných osobností, ale většina z nich je uvěřitelná a vesměs dobře zpracovaná. Osobně jsem zejména ocenil, že jsme byli prezentováni i s pohledem některých příběhové záporně postavených postav. Bohužel, některé z hlavních postav mě osobně k srdci moc nepřirostly a kvůli nim se pročítání skrz příběh stalo o dost těžším než by mělo být.

Jazyk je čtivý, hovorový a expresivní. Autor často používá vulgární či občasné slangové slova a kniha samotná obsahuje spoustu vlastních nových slov, vytvořených z překladu. Bohužel, ale nebylo přeloženo vše a proto můžeme v knize najít spoustu anglických slov, které v ní opravdu nemají co dělat. Rozhodnutí přeložit část do češtiny a část nechat knize velmi škodí. Mělo se buť přeložit vše nebo nic a specifické pojmy nechat v originálním znění. Pak bychom v jednu chvíli neviděli slova jako bohovrah a poté zničeho nic Magelord nebo Magebane. Tento kontrast dává knize dosti neprofesionální vzhled

Knihu hodnotím vesměs kladně a mohu ji doporučit fanouškům sub-žánru, avšak nemohu říct, že by se jednalo o literární počin, který by mi vzal dech z úst. Kniha je jako celek průměrná kvůli své dosti slabší první půlce a některým horším postavám. Její svět je, ale podle mě jejím největším plus a chápu, že jej bylo potřeba čtenářům první přiblížit skrze tento díl. Doufejme tedy, že druhý díl postaví na předehře tohoto a dosáhne výšin, které Temné bratrstvo nedosáhlo.