Trochu jiná Zeměplocha..

PyramidyTerry Pratchett

Terry Pratchett, jeden z králů žánru fantasy, dobře známý čtenářům i nečtenářům, přispěl literatuře i svým dílem nesoucím název Pyramidy.

Mladý Těpic, syn faraona a boha Ptepicchamona XXVII., odchází ze svého rodného království Mžilibaby do prohnilého Ankh-Morporku, kde se v cechu vrahů učí tomuto elitnímu řemeslu. Chce se živit sám a ulevit tak rodinnému rozpočtu, který je po mnoho let vyčerpáván nezřízenou stavbou pyramid. Po absolutoriu zjišťuje, že jeho otec umírá, a musí se navrátit do jeho vlastní země a řádně se ujmout faraonského trůnu. Nic však není tak snadné, jak se na první pohled zdá. Těpic tak musí spolu s krásnou Ptraci a velbloudem Ty Mrchou, který je ve skutečnosti geniálním matematikem, čelit například problémům s oživlými mumiemi svých předků, mžilibabskými bohy, tradicemi posedlým knězem Diem a vybuchujícími pyramidami, které svou stavbou způsobují problémy v čase i magii.

Kniha Pyramidy je nabita humorem, někdy pro čtenáře až nelogickým, který ale stejně pobaví, bonmoty a úvahami na téma života a smrti. Obsahuje také spoustu narážek na události z dějin Egypta a kritiku na lidskou povahu, slabost a hloupost. Výsledný dojem ze všech Pratchettových děl je umocněn velmi originálním překladem Jana Kantůrka.

Po překonání prvotních rozpaků z prvních pár stran a ponoření se do děje jsem si knihu nakonec velice užila. Prostředí Zeměplochy, a především města Ankh-Morporku, popisovaného v první části knihy, se mi dostalo pod kůži tak, že jsem musela okamžitě sáhnout po další z knih tohoto nezaměnitelného autora a stát se věrnou čtenářkou jeho zeměplošských fantasmagorických eskapád.

Celou knihu by vlastně mohl vystihnout citát „Když se nad tím tak zamyslíš, je to bláznivej svět.“