Univerzální společník

Dekameron – Giovanni Boccaccio

Dnes již světově známá kniha Dekameron obsahující sto novel různého tématu, byla původně samotným autorem Giovannim Boccaciem zavržena, ba dokonce ji chtěl spálit. Naštěstí tak neučinil, a my si tak můžeme i po 668 letech vychutnat z tohoto renesančního díla veselé, humorné, ale i smutné příběhy přinášející ponaučení.

Píše se rok 1348 a v italském městě Florencie propuká mor. Nemoc se šíří velmi rychle, umírají tisíce lidí. Někdo se  snaží schovat před nemocí za dveřmi svého domova, jiní se snaží si maximálně užít poslední chvíle svého života. A v tomto okamžiku se v kostele Santa Maria Novella schází deset lidí, kteří se domluví, že odejdou z města na venkovské sídlo. Tam, pro zkrácení času, si každý den začnou vyprávět příběhy na předem určené téma – během deseti dnů tedy zazní 100 různých zajímavých příběhů…

Tahle kniha je v podstatě univerzálním společníkem. Dle své momentální nálady si můžete vybrat z různých témat, ale i z délek novel. Máte-li chuť na něco veselého, můžete si vybrat ze spousty vtipných příběhů. Chcete-li spíše něco poučného, opět si můžete vybrat ze spousty příběhů. Ze začátku mi sice chvíli trvalo, než jsem si zvykla na styl autorova psaní (archaismy v kombinaci s dlouhými souvětími), nicméně brzy nabyly jednotlivé příběhy na svižnosti, byly čtivé, nechyběl jim humor a pointa v závěru. Nechybí zde ani filozofické úvahy, bohužel některé jsou méně čtivé a zajímavé, což často zpomalovalo tempo mého čtení. Boccaccio popisoval velmi realisticky osoby i prostředí, což opravdu vtáhlo do děje. Za použití ironie a nadsázky pobaví čtenáře lidskou nedokonalostí a pověrčivostí. Mně osobně se velmi líbí jemný styl humoru, který autor používá – není kýčovitý a ani kousavý, naopak příjemně pohladí po duši a vykouzlí úsměv na rtech.

Myslím, že v dnešní uspěchané době, kdy si člověk málokdy najde na čtení čas, je tahle kniha výborným společníkem, neboť čtenář nemusí sledovat dějovou linku a může si zvolit příběh různé délky i tématu.