Valdštejn a Lukrecie

Valdštejn a Lukrecie – Ota Filip

Ota Filip se narodil 9. března 1930 ve Slezské Ostravě. Otec Němec ho nechal zapsat do německé školy. Po studiu gymnázia a maturitě nastoupil na místo redaktora Mladé Fronty, v roce 1951 byl odveden k „černým baronům“, kde se zapletl do připravovaného útěku, který nakonec vyzradil. Od roku 1974 žije v Německu, kde dostal i s rodinou německé státní občanství.

Napsal, většinou v němčině, dvanáct románů a překládá do němčiny českou prózu. Jeho prvotinou je román Cesta ke hřbitovu. V roce 2012 mu byla udělena prezidentem ČR „medaile za zásluhy“ v oblasti umění.

Albrecht Václav Eusetius Valdštejn je proslulý ve spojení s historií třicetileté války, kdy byl nejvyšším velitelem císařských vojsk. Ale v románu Valdštejn a Lukrecie se autor zaměřil na mladá léta tehdy chudého šlechtice, který se oženil se starší bohatou ženou Lukrecií Nekšovou z Landeku.

Autor rozvinul dvě dějové linie, manželství z počátku 17. století a milostný vztah v současnosti mladého historika Martina Orsága pátrajícího v archivech vsetínského zámku.

Děj čtenáře pohltí do minulosti a zároveň s hlavním hrdinou prožívá strasti obyčejného života, který s sebou provází otázky cti člověka, moci, hledání lásky a postavení ve společnosti. Dokáže chudý šlechtic překonat věkový rozdíl své nevěsty a přijme bohatství, slávu a panství, které na něj čeká? To vše se dozvíte v této knize. Kapitoly jsou přehledně očíslovány, kvalita papíru připomíná staré časy a je doplněná menšími ilustracemi. Román není příliš rozsáhlý, takže čtenáře rozhodně neodradí velká těžká vazba a jakmile se do něj začtete, poutavý příběh Vás nenechá vydechnout.

Doporučuji všem čtenářům, kteří se chtějí ponořit do dávných časů.