Všelijaká Kolumbie

35 mrtvých – Sergio Álvarez Guarín

V knize se postupně objeví třicet pět drsných let v podání vypravěče, který se pokaždé objeví na nesprávném místě a dělá nesprávné věci. Vyprávění o dobrodružstvích jednoho smolaře a desítek dalších postav, se kterými se na cestě potkává, vytvoří dohromady obraz Kolumbie na konci dvacátého století.  Připravte se na poutavý literární výlet a nový důkaz toho, že v Latinské Americe stále vítězí fiesta, násilí, exil a zapomnění.

Byť jsem v Kolumbii nikdy nebyl, tak po přečtení knihy mám pocit, že Kolumbie je jako tahle kniha. Plná protikladů aneb bez pravidel a přitom s pravidly, veselá a přitom plná smutku, krásná a přitom škaredá, bohatá a přitom chudá, plná energie a života a zároveň taková nudná a místy i jako by bez elánu.  A právě v tomhle tkví její kouzlo. Člověk jako by si nemohl být jistý, jakou tvář mu tato země zrovna dnes ukáže.

Upozorňuji, že někomu může dělat problém orientace v ději, jelikož místy je kniha i trochu nepřehledná a rozhodně tomu napomáhá i fakt, že pan autor tak trošku neuznává odstavce. K oné špatné orientaci v ději pak ještě lze přidat i opravdu velké množství postav. Útěchou budiž pak to, že jsou autorem sepsány naprosto věrohodně, kouzelně a budete je milovat i nenávidět zároveň. Hlavně bezejmenná hlavní postava chlapce se povedla na výbornou.

Místy možná knize ubližuje přílišná snaha o zachycení všeho podstatného, co Kolumbii na konci minulého století ovlivnilo na úkor vypravěčského umu autora.  Nejedná se však o žádný markantní problém a věřím tomu, že mnohým čtenářům to ani vadit nemusí.  Další možný problém mohu někteří čtenáři vidět v přemíře sexu.

Rozsahově se pak opět kniha řadí do vod průměru (464 stran).  Příběhově nenudí a je rozhodně originální.

Svým způsobem jsou knihy takovou pocitovou, časovou a kulturní cestovní kanceláří, jelikož díky nim se podíváme po celém světě a mnohdy vlastně i mimo něj.  A přesně to nabízí i kniha 35 mrtvých. Proto Vám doporučím sbalit si svá „čtenářská zavazadla“ a vydat se s nimi na cestu do Kolumbie. Rozhodně na vás bude čekat knižní zážitek, který já hodnotím 100 %.