ZBLÁZNILA SES?

Zbláznila ses? – Jana Jirásková

Prvotina spisovatelky Jany Jiráskové s kontroverzním názvem Zbláznila ses? mne zaujala již v poličce knihkupectví, kde na mě koukala její krásně provedená obálka. A já jí samozřejmě neodolala, za což jsem nyní ráda, jelikož se kniha ukázala nádherná zvenčí i zevnitř.

Kniha je napsána ve formě deníku, který si píše čtyřicetiletá rozvedená žena se čtyřmi dětmi, o generaci mladším přítelem a s nefungujícím vztahem s matkou. Hlavní hrdinka v průběhu příběhu zjišťuje, že se svým přítelem nečekaně očekává dítě a ikdyž ona je z toho nadšená, její okolí už má jisté pochybnosti. Příběh je protkaný samostatnými kapitolami se sny hlavní hrdinky, kde je metaforami naznačen její vztah k matce. Kniha nemá žádný velký „happy end“, končí otevřeně, a tak nechává čtenáře domyslet si příběh dle své chutě.

Při čtení prvních pár kapitol jsem byla trošku nesvá, jelikož jsem nevěděla, kam tento příběh vede a říkala jsem si, co se asi může stát tak zdánlivě obyčejné ženě. Dle mého názoru příběh pořádně začal až tehdy, kdy přišlo velké zjištění o těhotenství čtyřicetileté ženy. Odtud se ze všech stran hrnuly všelijaké etické, morální a výchovné otázky ohledně dítěte a to ze strany přátel, kolegů a i vlastních dětí. Hlavní hrdinka, jejíž jméno není v příběhu vyzrazeno, stejně jako jména jejích dětí a přátel, se proti těmto otázkám překvapivě dokáže obrnit a obhájit sebe i své nenarozené dítě. Je typickým příkladem člověka, jež si v životě už zažil mnoho a mnoho špatných věcí, a tak se upne na její nové štěstí, přítele a malé dítě. Ikdyž zažívá mnoho podrazů, většinou ze strany přátel a kolegů, kteří ji nevěří v otázce zdraví a výchovy dítěte a neustále ji připomínají, že přece jen je jí už přeš čtyřicet, i přes to se sama nevzdává a jde si za tím, co považuje za správné a co ji dělá a bude dělat šťastnou.

Asi je zvláštní, proč takovou „dospěláckou“ knihu čte šestnáctiletá studentka. I přes to, že téma knihy se dá považovat pro ty starší, zůstává faktem, že je kniha napsána nesmírně zajímavým způsobem. Není to jen tím, že je psaná ve formě deníku a protkaná pasážemi o zvláštních a humorných snech, má v sobě jednoduše něco, čím si nejen mne přitáhla a já se jí už těžko mohla vytrhnout. Myslím si, že pokud rádi čtete něco, co se nějakým způsobem odlišuje od všeho, na co jste zvyklí, je tato kniha od Jany Jiráskové to pravé pro vás.