1984

1984 – George Orwell

Tento antiutopický román popisuje svět, v němž vládne absolutní totalita. Hlavní postavou románu je Winston Smith, který se nedokáže bránit myšlenkám na minulost a začíná pátrat, jaký byl život před nastolením diktatury Strany, která ovládá celou společnost a trestá cokoli proti jejímu kolektivnímu myšlení.

Knihu napsal britský novinář, esejista a spisovatel George Orwell v roce 1949. Je to jeho nejznámější dílo, spolu s alegorickým románem „Farma zvířat“, ve kterém, stejně jako v dalších svých dílech, kritizoval totalismus. Dále také napsal romány „Barmské dny,“ „Hold Katalánsku,“ „Nadechnout se,“ a eseje jako „Uvnitř velryby,“ „Poprava,“ nebo „Úpadek anglické vraždy“.

Kniha 1984 je ovlivněna dobou svého vzniku a přímo reaguje na totalitní režimy. Časopis TIME zařadil román 1984 mezi stovku nejvlivnějších knih od roku 1923. V komunistickém Československu byl Orwell zakázaným autorem a překlady jeho knih vycházely pouze v samizdatu. Díla tohoto autora Začala vycházet až po sametové revoluci.

Děj knihy se odehrává v Londýně, v Anglii, v knize je nazývána Oceánie, v roce 1984. Hojně se využívá popisný a vyprávěcí slohový postup. Jazyk je většinou spisovný, ale v dialozích bývá užita i hovorová forma. Obsahuje často odborné termíny, anglicismy a vymyšlené výrazy, jako „angsoc“, „newspeak“ nebo „doublethink“. Kniha je psána v er-formě. Hlavním tématem díla je kritika totalitních režimů.

Stejně jako Orwellova „Farma zvířat“, tak i tohle dílo poukazuje na zvrácenost všech totalitních režimů. V tomto příběhu neexistuje žádná svoboda projevu, myšlení, ani ničeho jiného. Člověk je pod absolutním diktátem tzv. Strany, a i jedna „špatná“ myšlenka se trestá.

Mnoho lidí dílo označuje jako nadčasové a stále aktuální. Možná by si někteří řekli, že to není pravda, že v dnešním světě je svoboda něco samozřejmého, ale je to opravdu tak? Srovnávat tuto dobu se světem knihy je nejspíše nadsázka, ale v něčem se oba tyto světy až nebezpečně přibližují. Na mysli mám politickou korektnost, nenápadnou cenzuru v médiích a v mnohých zemích uzákoněné zločiny z nenávisti, což může být třeba jen kritika některých ideologií. Je možné, že nebude dlouho trvat a i v této moderní době bude mít svůj vlastní názor považováno za zločin. Lidé mají k tomuto tématu ale různé postoje, proto si z knihy asi každý odnese něco jiného.

I přes srozumitelnost jazyka knihy se nečte zrovna nejsnadněji. Nad krutostí života v tomto despotickém světě mi občas běhal mráz po zádech. Hlavně poslední část knihy byla dosti brutální a smutná. I přes to si rozhodně myslím, že by si ji měl přečíst každý dospělý člověk, jelikož je toho v knize hodně k zamyšlení a možná i na poučení. Každý by si měl více vážit naší relativní svobody, dokud ji ještě máme.