Básně sebrané

Básně sebrané – J.H. Krchovský

Sbírka Básně sebrané od samizdatového spisovatele J.H. Krchovského je jedním z jeho nejznámějších děl. Krchovského básně inspiroval tehdejší režim a umělecký směr dekadence. Mezi jeho další díla patří např. sbírky Nad jedním světem a Dvojité dno. Jeho poslední vydaná sbírka má název Tak ještě jedno jaro tedy a v roce 2015 ji vydalo nakladatelství Revolver Revue.
Sbírka obsahuje básně z knih, které Krchovský vydal už dříve. Konkrétně: Noci, po nichž nepřichází ráno, Leda s labutí, Dodatky…, Poslední list a Nad jedním světem. Proto místo kapitol jsou v knize nadepsané knihy, ze kterých jednotlivé básně jsou. V básních převládají motivy marnosti, deprese, smrti, erotiky. Můžeme zde najít také prvky personifikace, vulgarismy a hovorový jazyk.
Po Básních sebraných jsem sáhla především proto, že po přečtení autorova mladšího díla Já už chci domů, mě jeho básně zaujaly a chtěla jsem si od něj přečíst i další díla. V Básních sebraných Krchovský skvěle popisuje především své negativní pocity, ale sem tam se zde objevila i pozitivněji laděná báseň. Co jediné mi trochu vadilo, bylo pouze hojné využívání vulgarismů, bez kterých by se dle mého názoru některé básně obešly. Dílo bych rozhodně doporučila mým vrstevníkům (od devatenácti let výše) nebo také lidem, kteří mají podobné pocity, jako právě Krchovský ve svých básních.

Zuzana Kudličková

Jsem snílek, který se nerad vrací do reality. Troufám si o sobě říci, že jsem člověk empatický, ráda se směju a snažím se ke všem chovat zdvořile. Čtu prakticky od malička, akorát teprve nedávno jsem se této aktivitě začala věnovat mnohem více, než dřív. Kromě čtení ráda poslouchám hudbu, píšu si své vlastní povídky, sleduji seriály, věnuji se angličtině nebo stříhám videa. Momentálně nejraději čtu romány, ale ráda si přečtu i dobrou detektivku.