Bezocasá!

Ódinovo dítě – Siri Pettersenová

Snad každý již slyšel o úspěchu a slávě severského krimi, které se u nás stává čím dál oblíbenějším. Není tak s podivem, že správný knihomil má alespoň jednu „seveřanku“ za sebou. Nyní se však českým čtenářům naskýtá příležitost zhodnotit i kvality severské fantasy, neboť nakladatelství Host nám přináší příběh bezocasé dívky Hirki, která je nám čtenářům bližší, než si myslíme, navzdory rozdílnosti světů.

Ódinovo dítě nás na prvních stranách přivádí do minulosti, v které chudý muž nalezne u tajemných kruhů bezocasé novorozeně ve sněhu. Rozhodne se holčičku vychovat a ochránit ji před vším zlem. K tomu ale musí, proti své vůli, dítě zmrzačit, aby nikdo nepoznal, že do jejich světa nepatří. A tak Hirka vyrůstá plná studu, že ostatní okolo mají ocas, jen ona jediná o něj přišla v boji s vlkem. Na památku tohoto velkého boje má na zádech dlouhou jizvu, kterou tak krutě zhotovil vlastně otec, jehož považuje za svého. V den patnáctých narozenin jí otec vyjeví celou pravdu. Je Odinovo dítě, bezocasá stvůra, jíž se všichni bojí a která roznáší plíseň a zhoubu. Zasažena tímto poznáním Hirka zjišťuje, že jí kromě ocasu chybí, ještě jedna  podstatná věc.  A to speciální schopnosti, které všichni mají a pomocí kterých ovládají přírodu. Tento drobný nedostatek jí velmi brzy pomáhá vyřešit její přítel z dětství Rime, tedy Som-Rime, potomek jednoho z vznešených rodů. Tyto rody tvoří Radu, která rozhoduje o životě Ymslanďanů a mají nejblíže k Vidoucímu, od něhož čerpají moudrost. Hirka musí však záhy čelit kruté ztrátě a strachu z obřadu, který by jí mohl odhalit celému světu. Co by Rada provedla Ódinovu dítěti?

Dílo je členěno do kapitol, přičemž každá má svůj specifický, výstižný název (např. Souboj, Hádanka, …). Text by zasluhoval zajisté větší písmo, po grafické stránce jsou také problematické některé kapitoly ‒ ty jsou totiž cekem nevzhledně ukončeny jedinou větou na jinak prázdné stránce. Román je doplněn o obsah kapitol, který dnes jíž spousta knih postrádá.

Kniha je zcela bez ilustrací, na předsádce najdeme grafické vyvedení země Ym s jedenácti Ymslandskými říšemi. Ilustrace je černobílá s hnědými nápisy. Obálka knihy je béžová a zobrazuje dosti morbidní výjev uříznutého ocasu s viditelnou kostí a masem. Knižní desky jsou rovněž béžové, poseté hnědými symboly s hnědým hřbetem.

Svět knihy je inspirován severskou mytologií, což se promítá v otázce Vidoucího, který má být Ymslandům skoro až božstvem a řídit celý chod osudu. Celkově atmosféra země je inspirovaná norskou přírodou a nalezneme zde mnoho shod i v tradicích lidí, což tvoří knihu snad ještě živější a zajímavější.

Kniha v originále vyšla poprvé v roce 2013, obdržela řadu ocenění jako například Febelprisen (pro nejlepší norské fantazy a sci-fi). Byla nominována na cenu ministerstva kultury pro debutanty, cenu knižních blogerů a jako vůbec první fantasy titul v historii na cenu knihkupců. Mimoto vydavatel slibuje na obálkách knih, že se příběh již brzy dočká i filmového zpracování.

Autorka se kromě psaní věnuje i komiksům a ilustracím. Další dvě pokračování Odinova dítěte jsou již na světě a v Norsku byla vydána v letech 2014 a 2015. U nás je další díl již připravován k vydání.

Ačkoli je kniha  spíše vhodná pro dospívající mládež, i dospělí v knize zajisté naleznou své. Celkově ji lze doporučit všem milovníkům kvalitního fantasy.

Mne samotnou kniha velmi uchvátila a již nyní se těším na druhý díl v češtině. Autorka se totiž ve svém fantasy světě snaží ukázat, že ačkoli se všichni od sebe lišíme, v mnoha případech se jedná o maličkosti, přitom nikdo, kdo se odlišuje, by se za svoji rozdílnost neměl stydět, jelikož každý máme ve světě své vlastní místo, stačí ho jen najít.