Dvě unavená srdce

Dvě unavená srdce

Dešťová hůl – Jiří Hájíček

Manželé Zbyněk a Tereza by mohli být vcelku spokojený pár. Poslední dobou oba cítí, že něco je špatně. Jen neví, co přesně to je. On pracuje na univerzitě jako správce pozemků a ona učí na konzervatoři. K úplnému štěstí jim chybí dítě, o které se pokouší už několik let. Zbyňka trápí nespavost, v noci se budí a chodí nakupovat do blízkého nonstopu. Ráno je pak nevyspalý a trápí ho to.

Jezdí za rodiči do vesnice Lešice. Tam prožil dětství, dospívání a svou první velkou lásku. Na tu se nezapomíná. Ta jeho se jmenovala Bohuna. A právě ona ho požádá o pomoc. Zdědila po strýci pole, ale její sestra tvrdí, že to pole je její. Zbyněk přislíbí pomoc a zjišťuje, že jde o machinace s pozemky. Zapleten je do toho i místní starosta a jeho zeť. Těm se nelíbí, že se Zbyněk začne ptát a pátrat. Dokonce to dojde tak daleko, že mu vyhrožují. On je však rozhodnutý dohledat se pravdy za každou cenu.

Do Lešic jezdí čím dál častěji. S Bohunou vzpomínají na historky z dětství, na jejího strýce, kterého oba milovali. I po těch letech, co se neviděli, si mají co říct a jsou si tak nějak blízcí. Je jim spolu dobře a rozumí si. Jeho časté výlety se nelíbí jeho manželce Tereze. Jako každá ženská žárlí. A když jí přijdou fotky, Zbyňka a Bohuny, vyhodí ho z bytu.

Zbyněk dál pátrá, dokonce dostane „přes držku“ od místních lidí. Ale stále se nevzdává a bojuje. Má proti sobě skoro celou vesnici. Copak v takové přesile se dá vyhrát? Chce to mít pořádný důkaz v ruce. A také chce zachránit své manželství s Terezou. Ovšem jedno i druhé je s velmi nejistým koncem.

Poutavý příběh o muži, který žije vcelku spokojený život, a přesto mu něco chybí. Má své sny, touhy a plány. Po letech se v rodné vsi setkává se svou první láskou. Spojují je společné vzpomínky a mají si co říct. První láska nechá v srdci hlubokou rýhu a někteří se z neúspěchu nikdy nevzpamatují. Zároveň se tím, že je první a intenzivní, nedá už nikdy zopakovat. Kniha se čte velmi dobře, je od českého autora, takže jména i názvy jsou nám blízké. Má tři kapitoly a ilustrace bych zde uvítala.

Obal knihy nijak výrazně nezaujme. Je to jako kousek mapy z katastrálního úřadu a je na ní zakreslena obec Lešice. Uprostřed je název díla a jméno autora, odděleno tlustou červenou čarou. Některé čtenáře může tato jednoduchost odradit a po knize nesáhnou. To by ovšem byla velká chyba. Kniha stojí za přečtení.

Autor patří k nejúspěšnějším současným českým spisovatelům. Jeho knihy vyšly v osmi jazycích, podle jeho knihy byl natočen i film Zloději zelených koní. Vydal tři sbírky povídek. Doporučuji hlavně dřívějším ročníkům, které už mají své vlastní vzpomínky a lépe tak hlavního hrdinu pochopí.