Jáma a kyvadlo, tak jak ji neznáme

Jáma a kyvadlo – Edgar Allan Poe

Každý z nás určitě slyšel o dílu E. A. Poa, Jáma a kyvadlo. Já však nebudu psát o klasické verzi této knihy, ale o verzi přepsané, v níž se objevují ty nejznámější povídky od tohoto autora.
Poe uchvacuje nápaditostí svého talentu širokou veřejnost. Ve svých povídkách je dosti nevypočitatelný a nemilosrdný. Drží čtenáře v napětí, když vypráví o tajemstvích záhadné bedny nebo když v přestrojení za pološíleného vypravěče líčí hrůzostrašné historky o předčasných pohřbech. Husí kůži nám nahání rozpolcené osobnosti postav, pronásledovaných pocitem viny nebo ďábelské balady o lidské mstě.
Je těžké napsat recenzi o této knize jako o celku. Objevují se tu různé povídky, a tak vám alespoň povím, na co se v knize těšit. Můžete se těšit na vychytralé trpaslíky, kteří přelstí i samotného krále, na děsivý maškarní ples i na lásku, která se zdá být jako z pohádky. Najdete zde čtrnáct uchvacujících příběhů, u kterých vám bude tuhnout krev v žilách díky tomu, že autor píše takovým stylem, kterým vás úplně vtáhne do děje, a vy si na chvíli myslíte, že vrah nebo jiná záporná postava jste vy sami.
Klady a zápory tohoto díla se také hledají dosti těžce. V některých čtenářích může vyvolat pocit až šíleného uspokojení, ale některým přijdou povídky nesmyslné, protože rozuzlení zápletky přijde vždy v takovou chvíli, kdy to nečekáte.
Jelikož jsou povídky dosti zamotané a drastické, doporučila bych knihu spíše čtenářům, kteří umí číst mezi řádky, aby jim vše dávalo smysl. Určitě bych knihu nedoporučila dětem a citlivým lidem.