Jedinečná klasika

Velký Gatsby – Francis Scott Fitzgerald

Velkého Gatsbyho jsem si vybrala proto, že miluji romány plné napětí, mám velmi blízko k jazzu a jako každá žena miluji krásné věci, večírky a hlavně New York ve 20. letech 20. století. Pokud jste stejně zapálení do tehdejší doby, milujete módu a životní styl tohoto období celkově, pak Vám vřele doporučuji tohle epické dílo od pana Fitzgeralda. Příběh je plný emocí, napětí, krásy, obrovských večírků, ale hlavně  je o nenaplněné lásce, která dojme každého čtenáře až k slzám.

Příběh se odehrává ve 20. letech v rozkvétajícím věku New Yorku a Long Island. Vypravěčem je mladík Nick Carraway, který přijíždí do New Yorku, aby vydělal nějaké peníze. Hlavním hrdinou je pohádkově bohatý, šarmantní, romantický snílek Jay Gatsby, který je po dlouhou dobu beznadějně zamilovaný do krásné Daisy Buchmananové, která je již vdaná. Nick naváže kontakt s Gatsbym a začíná se zúčastňovat jeho monstrózních večírků. Postupem času Gatsbyho poznává více a dochází mu, za jakým účelem večírky pořádá. Pomalu  zjišťuje pravdu o tajemném muži, o kterém všichni mluví.

Gatsby nikdy neměl pevně daný směr, a proto se zapletl se zákonem a nakonec na sebe vzal i vinu za něco, co nespáchal. Vědomě se řítil do pekel jenom proto, aby uchránil svou lásku. Nakonec je společností odsouzen jako vyvrhel a lhář.

Jazyk díla je spisovná čeština, je zde velká barevná popisnost př. velkých večírků a častá přirovnání. Román působí velmi vznešeným dojmem.

Nerada porovnávám knihy s jiným dílem, protože každé dílo je pro mne jedinečné a něčím zajímavé. Mohu pouze podotknout, že jsem nikdy nečetla knihu s tak krásně popsaným světem bohaté smetánky, večírků a města, které mě do děje vtáhlo natolik, že když jsem zavřela oči, viděla jsem se na večírku u Gatsbyho. Poté, co jsem oči otevřela, mě mrzelo, že to byla pouze moje fantazie.

Knihu doporučuji starší věkové kategorii – nejlépe 18+, protože z mého pohledu je to náročnější na čtení a myslím si, že mladším čtenářům by se to hůře četlo.

Jako jediný zápor díla beru zdlouhavé popisování, bohužel jsem se často ztratila v čase děje, nebo zapomněla, o kom se zrovna mluví. Některé pasáže jsem musela číst vícekrát, než jsem je pochopila a a mohla číst dál.

Autor v díle poukazuje na opravdovou lásku, která v dané společnosti nemůže být naplněna. Společnost je velmi povrchní, lidé se navzájem pomlouvají a podvádí, hodně si zakládají na majetku. Gatsby sice majetek měl, ale ve společnosti, která touží jen po velkém bohatství a není schopna hlubších citů, nemohl svého nikdy dosáhnout.