Kniha, u které zamrazí – 1984

1984 – George Orwell

Co se stane, když se obyčejný člověk vzepře diktatuře?  Život Winstona Smithe se ze dne na den obrátí naruby – nenávist, úzkost, ale i strach z odhalení: to vše budete prožívat zároveň s hlavním hrdinou. Po přečtení téhle knihy budete jistě potřebovat ještě několik dní na vzpamatování.

Píše se rok 1984 a svět je rozdělen na tři totalitní velmoci: Oceánii, Eastasii a Eurasii. V Oceánii vládne krutou diktaturou Strana. Všudypřítomné kamery, bída, manipulace s médii, ale i přepisování historie je na denním pořádku. Životní úroveň občanů se stále zhoršuje, děti jsou stranickou organizací vedeny k tomu, aby udávaly své rodiče. Každý, byť sebemenší nesouhlas s idejemi Strany je považován za ideozločin, který se trestá smrtí. Winston Smith přestává věřit její propagandě. V myšlenkách se vrací do minulosti a domnívá se, že byla jiná, než jak ji Strana popisuje. Začne si psát deník, v němž vyjadřuje svůj odpor vůči Straně, uvědomuje si však, že se dopouští ideozločinu, který dříve či později bude odhalen…

Kniha je rozdělena do tří částí. První část seznamuje čtenáře s ideologií strany a popisuje činnost hlavního hrdiny. V druhé části se Winston seznamuje s Julií a začíná spolupracovat s O´Brianem, který je napojen na odpůrce Strany Emanuela Goldsteina. Poslední část knihy nabírá rychlý spád a tvoří až dech beroucí závěr.

Úvodní část knihy, kde autor nás seznamuje s idejemi Strany a stranickými pojmy je trochu náročnější na čtení, místy se může zdát nudná, avšak k pochopení díla důležitá. Nicméně pokud ji zvládnete přečíst, odměnou vám bude svižnější spád a vtažení do děje, který ve vás zaručeně vyvolá různé emoce: strach, úzkost ale především napětí, jak to bude dál. Ačkoliv je kniha napsána čtivě, vyskytují se zde opakující se pasáže (o fungování Strany, Goldsteinova kniha, …), které bohužel autor popisoval příliš zdlouhavě a nezajímavě, i když jsou pro knihu důležité.

Na rozdíl od předchozí knihy, Farma zvířat, kde můžeme hovořit o jasném komunismu, v knize 1984 autor kombinuje své zkušenosti z různých režimů a poukazuje tedy na možnost skryté totality. Čtení nás jistě přinutí k zamyšlení a srovnání současného systému s orwelowskou antiutopií.

Kniha je melancholicky laděná, není sice vhodná k odreagování a člověk musí mít určitý věk, aby knihu pochopil, přesto by si ji měl přečíst každý, protože jak myšlenka, tak i napínavé zpracování pochmurného děje jistě stojí za to.