Krysař

Krysař – Viktor Dyk

Jestli existuje kniha, která mne uchvátila natolik, že jsem ji přečetla jedním dechem, tak je to právě Krysař. Nejedná se jen o další nudnou povinnou četbu, děj je zajímavý, chytlavý a celé téma knihy, její ponurost, a hlavně pravdivost je dokonalé.

Do malého města Hameln, kde mimo jiné panují mezi lidmi zvláštní poměry, přichází tajuplný krysař, aby jeho ulice zbavil všudypřítomných krys. Díky své kouzelné píšťale je totiž z měst vyhání. Jeho plány se však trochu pozmění, když potkává Agnes, do které se na první pohled zamiluje. Krysař poprvé v životě pociťuje lásku a neví, jak se s ní vypořádat. Agnes krysaři lásku opětuje, ačkoliv již milence má. Bohužel, ani jedna její láska nekončí šťastně, a tak se Agnes podrobuje cestě hledání bájné země Sedmihradské.

Krysařovo dílo je brzy úspěšně dokonáno, jenže krysaře k městu přitahují neuzavřené vztahy. Ty s místními radními, kteří mu nechtějí za vykonanou práci zaplatit. Krysař později zjišťuje, že to nejsou pouze krysy, co Hameln trápí, ale i jeho samotní obyvatelé. Když přichází neodpustitelná křivda a zrada, krysař se rozhodne město očistit pořádně, nejen od krys.

Krysař je příběhem plných protikladů, které vedle sebe výborně fungují a nutí k zamyšlení. Pohádkovost námětu se mísí s romantickými motivy, iluzemi a honbou za přeludy, tvrdě narážející na setkání s realitou. Příběh je krátký, úderný a strhující. Nese v sobě velké morální ponaučení a na modelu několika vztahů velmi dobře zrcadlí neduhy společnosti. Líbí se mi i Dykův styl vyprávění – přímočarý a jasný, přesto poetický. Krysaře tímto doporučuji opravdu naprosto všem, stojí za přečtení.

Lucie Punčochářová

Jmenuji se Lucie Punčochářová, bydlím kousek za Brnem a je mi 20 let. Ráda čtu, fotím, kreslím, bavím se a chodím ven s přáteli a mým psem. Nejraději mám napínavé knihy s poutavým příběhem a výbušným koncem, který mě zaskočí. Hlavně tedy romány, pokud možno historické.