Literární průvodce

Cesty s Bohumilem Hrabalem – Tomáš Mazal

Nakladatelství Academia vydalo knihu Tomáše Mazala cesty s Bohumilem Hrabalem. Bohumil Hrabal, rozený Bohumil František Kilian, byl český prozaik, jeden z nejvýznamnějších spisovatelů 2. pol. 20. století. Narodil se v Brně – Židenicích. Stal se nejpřekládanějším českým autorem, jeho dílo bylo přeloženo již do 28 jazyků a byl také členem Svazu československých spisovatelů. Když po roce 1970 nesměl oficiálně publikovat, psal do samizdatových a exilových periodik.

Řada jeho děl vycházela v nakladatelství Pražská imaginace. V roce 1968 obdržel společně s Jiřím Menzelem státní cenu Klementa Gottwalda za film Ostře sledované vlaky, v roce 1989 mu byl udělen titul zasloužilý umělec, a v roce 1996 jej jmenovali doktorem honoris causa na universitě v Padově. Téhož roku získal od Václava Havla medaili „Za zásluhy“.

Mezi jeho díla patří Postřižiny, Slavnosti sněženek, Obsluhoval jsem anglického krále, Pábitelé, Taneční hodiny pro starší a pokročilé.

Tato kniha Vás provede celým životem Bohumila Hrabala od jeho narození, dětství, školními léty, studentským životem, řadou různých druhů povolání a popisem jeho zájmů a literárních aktivit. Přibližuje krajinu chatařské oblasti Kersko a nedalekého Nymburka a představí oblíbené hospůdky, kde se spisovatel rád scházel se svými přáteli. Mimo jiné také s Václavem Havlem a prezidentem USA Billem Clintonem.

Na první pohled zaujme výrazná typografická stránka. Publikace má řadu zajímavých, dobových fotografií a dokumentů z archivu, které dodají ucelený přehled a představu o místech, která spisovatel rád navštěvoval.  Zvýrazněné nadpisy kapitol podtrhnou dobrou orientaci v knize. Popis života a díla Bohumila Hrabala je přiblížený literární formou. Je použit spisovný jazyk a přímá řeč.

Knihu bych doporučila všem čtenářům, kteří se chtějí více dozvědět o životě Bohumila Hrabala, o jeho oblíbených místech a přátelích.