Malý princ

Malý princ- Antoine de Saint Exupéry

Malý princ je malý pacholíček, který je příliš zvědavý a všude šťourá. Cestuje mezi světy a chce pochopit, jak se věci mají. Na svých cestách potká letce, který jakožto dospělý má na některé věci zcela odlišný názor, proto je někdy zděšen, jak Malý princ na určité situace reaguje. V momentě, kdy mu vypráví příběhy z života.

Malý princ je kniha určena pro mladé čtenáře, tím „mladé“ myslím především děti okolo 6-8 roku života. Kniha je velmi naučná a plná poselství, která jsou skryta mezi řádky. Má to být podle všech zvěstí pohádka, ale rozhodně vám v žádné pasáži knihy není do smíchu, je prolita bolesti, beznaděje a pohledů autora na svět ve válečném sevření. Jak bylo nahoře již zmíněno. Je to příběh mladíčka, který neví, jak svět funguje, byl naivní a neposkvrněn žádnou peripetií, která by jeho nevinnost mohla poškodit, v mnoha případech jeho reakce na různé podněty jsou ryze upřímné a krájené dětskou čistotou. Na rozdíl od letce, který je „vymrskán“ životem. Letec vypráví své životní příběhy mladíčkovi. Malý princ přesto sám cestoval, procestoval mnoho světů, někde nebe bylo zelené, někde červené. Potkal krále vesmíru a podobně.

Přesto bych knihu nedoporučila mladšímu obecenstvu či čtenářům, kniha sice má pohádkový základ, ale není s ním víceméně spojená a skutečné morální poučení si z toho vezmou až starší lidé.

Krásné na díle tohoto ražení je to, že je víceméně ojedinělé, a právě tím je tolik vzácné, každý o tom minimálně jednou slyšel. Jedno hlavně musím vyzvednout, a to je ilustrace, podle mých zjištění je právě z ruky autora. Je tak naivní jako malý hrdina. Kromě jiného, jednou z věcí je ta, která nás přivede na myšlenku, že knížka je určena malým čtenářům, je ta, že je psána velmi jednoduše, má prosté věty, které nás zkrátka nenudí a nudit nikdy nebudou. Jediná kniha, která by mi Malého prince připomenout je možná Neználek.

Knihu vřele doporučuji, četla jsem ji mnohokrát. Mezi čteními byl sem tam letitý rozptyl, výsledkem bylo příjemné prodloužení knihy. Protože kniha byla významem daleko odlišná v pěti a třeba osmnácti lety. Zkrátka ta kniha má i po letech pořád význam číst.

Nela Janušková

Miluji knihy, můžu číst celý den.