Miláček

Miláček – Guy de Maupassant

Už dlouho jsem slýchávala o této knize, hlavně tedy ve škole. Název Miláček ve mně evokoval jakýsi upjatý názor, že se mi určitě nebude líbit, ale přece jen jsem to chtěla alespoň vyzkoušet. A opak je pravdou, kniha o bezcharakterním muži se zálibou v ženách a hlavně penězích mě nakonec uchvátila a měla jsem ji za chvíli přečtenou.

Příběh začíná v době, kdy hlavní postava díla Georges Duroy je pouhým malým úředníčkem a ze svého platu se skoro nemůže ani uživit. Bydlí v ošuntělém polorozpadlém bytě a jedinou jeho útěchou mu bývají prostitutky. Náhle však potká svého dávného kamaráda z vojny a dají se spolu do řeči. Georges zjistí, že jeho kamarád je na dobré pozici v novinách a že by tam zřejmě mohl získat místo i on. A taky se tak stane. Děj se tedy začíná ubírat směrem k jeho kariéře, ale taky směrem k ženám, hlavně tedy k paní de Marelle, do které se bláznivě zamiluje. Její malá dcerka Laurine začne Georgesovi říkat miláčku, což se později velmi uchytí.

Kniha pokračuje dalšími miláčkovými úspěchy a troufalými činy. Tragédie nás tu také nemine a lechtivé kousky s řadou jiných ženštin jakbysmet. Hlavním tématem je zde právě miláčkovo „ošklivé“ chování k ženám a jeho honba po „něčem víc“, což je také poselstvím knihy. Aneb dokud bude existovat někdo, kdo je na tom v životě lépe, onen člověk nebude nikdy spokojený se svým životem a bude chtít stále víc. V knize také nahlížíme na vysokou společnost Paříže konce 19. století, který kupodivu život také není nikterak přívětivý.

Za kladné rysy díla považuji dobrou čtivost, pochopitelnost děje a v neposlední řadě také osobnost hlavní postavy. Záporných rysů je zde pomále, snad jen lehká předvídatelnost v některých pasážích nebo pár naprosto vyhrocených situací. Nic výjimečného nebo překvapujícího u tohoto autora. Doteď jsem tedy četla jen jeho „sbírky“ příběhů různého žánru (od lechtivých po hororové), ale i tak si jsou navzájem podobné. Knihu mohu doporučit víceméně všem věkovým kategoriím, tedy kromě nejmladších čtenářů.

Lucie Punčochářová

Jmenuji se Lucie Punčochářová, bydlím kousek za Brnem a je mi 20 let. Ráda čtu, fotím, kreslím, bavím se a chodím ven s přáteli a mým psem. Nejraději mám napínavé knihy s poutavým příběhem a výbušným koncem, který mě zaskočí. Hlavně tedy romány, pokud možno historické.