Mimozemský hmyz

Doctor Who: Roj hrůzy – Mike Tucker

Doctor who je britský televizní seriál, který nás provází už od roku 1963. I přes svou dlouholetost má i dnes širokou fanouškovskou základnu a sledují jej tisíce lidí všude po světě. Ústřední představou je mimozemšťan, poslední z rasy pánů času. Ten cestuje časem a prostorem s pomocí T.A.R.D.I.S. (Time And Relative Dimension In Space), vesmírné lodi, která má podobu modré telefonní budky. Náš geniální mimozemšťan, disponující dvěma srdci, si říká Doctor. Jeho pravé jméno není známo a je velkou záhadou i pro seriálové postavy. Vždy, když je blízko smrti, zregeneruje jeho tělo do jiné podoby, a tím se vyléčí. Zatím jsme viděli 12 Doctorových regenerací, momentálně je představován Peterem Capaldim, ale po internetu kolují informace o blízkosti další regenerace.
Nyní, když už víme, s kým máme tu čest, pojďme se podívat na děj knihy samotné. Doctor se svojí společnicí a spolucestovatelkou Clarou Oswald je T.A.R.D.I.S. přenesen do Wiltshiru. Toto odlehlé městečko ale má, zdá se, na krku větší problém než narušení energie menhirů, kterou zaznamenala již zmíněná vesmírná loď. Odevšad se rojí hmyz a Biolit na ně prostě nestačí. Je totiž obří. A tím nemyslím obří, jako včela, co vám v létě krouží kolem zmrzliny. Myslím tím komára velikosti labradora a pavouka srovnatelného s dodávkou. Lidé nemají, jak s příšerami bojovat, ani jak utéct, protože celá oblast je obehnána neprostupnou hradbou z pavučin. Doctorovi nezbývá než situaci přijít na kloub, jinak mu hrozí sežrání hmyzem. Jak s náhlým výskytem megahmyzu souvisí blízké vědecké centrum? Kam zmizel menhirový kámen? A co se zde stalo na konci druhé světové války?
Děj svým plynutím hodně připomíná díl seriálu. Začíná zvolna, záhadou a následným zjevením modré policejní budky. To, co funguje na obrazovce, ale nemusí vždy upoutat stejně v literární podobě. Děj sice rychle odsýpá a o akci není nouze, ale trpí tím vedlejší postavy, které nemají prostor pro vytvoření hlubšího charakteru. Díky dějovosti je četba velmi napínavá, ale pouze do půli díla, kde už toho na vás začíná být příliš. Proč si nemůžeme na chvíli sednout a zopakovat co se vlastně děje? Protože mě osobně ten moment chyběl. Máme zde obří hmyz, dobře. Najednou jsme v minulosti, pak utíkáme do kostela, nebo někam na farmu a nakonec jsme se nějakým způsobem proplížili do jakési laboratoře, kde záporák, kterého neznáme a tudíž ani zezačátku nechápeme, že je vlastně záporák, něco ťuká na desku se spoustou knoflíků. Dle mého názoru zde chyběla trocha britské rozvážnosti. Přestávka na čaj, nebo tak něco. Stejně ale knihu hodnotím kladně. Četla se dobře a další příběhy Doctora who vždy ráda přivítám.

Jiřina Vozdecká

Jsem studentkou střední školy KNIH. Jezdím na koni, píšu básničky a ráda sleduju seriály. Mezi mé oblíbené patří Doctor Who, Sherlock a Hra o trůny. Ve volném čase ráda vyrazím na vycházku do lesa, nebo strávím volný večer ve společnosti fiktivních postav na obrazovce, nebo stránkách dobré knihy.