Návrat se vším všudy

Lovec králíků – Lars Kepler

Lovec králíků je dalším dílem v sérii s komisařem Linnou a nutno říct, že nás čeká na 527 stranách opět skvělé počtení. Nejprve však o čem příběh vůbec vypráví.

Komisař Joona Linna sedí už dva roky ve vězení s vysokou ostrahou. Nyní ho však odvezli na tajnou schůzku. Po vraždě švédského ministra zahraničí totiž policie potřebuje, aby jí pomohl vypátrat a zastavit pachatele, který nejspíš plánuje další vraždy v politických kruzích. Policie pracuje s verzí teroristického pozadí případu, Joona však tuší, že oběti, kterých bude brzy přibývat, spojuje cosi jiného. Aby vraha zastavili dřív, než bude příliš pozdě, musejí on i Saga Baureová pracovat v utajení a proti rozkazům svých nadřízených. Hříčka osudu však nečekaně postaví do centra dění i populárního kuchaře Rexa Müllera. Ten má v úmyslu se snad poprvé postarat o svého syna Sammyho, kterého dosud zanedbával. Avšak místo tří týdnů poklidného soužití je čeká děsivý boj o život. A nakonec je tu jedna básnička. Až se z vašeho telefonu ozve dětský hlas recitující básničku o deseti malých králících, dejte se na útěk, protože právě tu před smrtí slyšely všechny oběti Lovce králíků.

Kniha Playground od této autorské dvojice na mě zrovna kdovíjak nezapůsobila. Naopak jsem z ní byl zklamán a to o to víc, že jsem se právě na Lovce králíků těšil a měl radost, že se manželé Ahndorilovi vrací k tomu, co jim jde výborně. Naštěstí mohu prohlásit, že mě tato kniha nezklamala. Lovec králíků opět na nic nečeká, velice rychle vás vtáhne do děje a drží naši čtenářskou pozornost, ostatně na to už jsme u této série zvyklí. Čtenářům už docela známý komisař Linna je zde znovu skvěle vykreslen a získává si u mě větší a větší sympatie. Dokonce mi začala být sympatická také postava komisařky Baureové a to jsem ji ze začátku jejího působení moc nemusel. Oživujícím a zajímavým prvkem pak jsou kupříkladu postavy kuchaře Rexe a jeho syna Sammyho. Překvapivá je i postava vraha.  Jeho totožnost se možná dozvíme dříve, než by leckdo čekal, ale příběhu to nijak neubírá na kvalitě a za to má autorská dvojice plusové body. Ostatní postavy jsou jakbysmet dobře popsané a do příběhu vesměs správně pasují. Pozitivně vnímám i samotnou básničku o deseti malých králících. Nevím, jestli nad ní stejně uvažovali samotní autoři, ale já v ní viděl jakýsi odkaz a poctu na staré dobré detektivky a jejich autorku Agathu Christie. I to se mi líbilo, ať už to opravdu tak bylo či nebylo zamýšleno. Dobrá detektivka by měla být samozřejmě napínavá a to Lovec králíků splňuje dostatečně. Překvapivé pasáže v ději se také objeví a překvapivý je i úplný závěr, jenž nám nejspíš naznačuje začátek dalšího příběhu. Příjemně působí i občasné pasáže týkající se milostného vztahu komisaře. Ty celý děj dělají ještě zajímavějším.  Nebudu však jen chválit, jelikož jsem našel také pár věcí, za které autoři ode mě autoři plusové body nedostanou. Například anonymní sex na záchodcích policejní psycholožky Janette a nebo linka s možnou vyšetřovací verzí, že se jedná o terorismus. Za sebe bych pak uvítal nějaké delší a možná zajímavější konečné střetnutí komisaře s vrahem.

Lovce králíků následně řadím za Písečného muže, Svědkyni ohně, Hypnotizéra a Stalkera až na předposlední místo. Z dílů této výtečné krimi řady se mi méně líbila  už jen Paganiniho smlouva.  I tak tento poslední díl považuji za skvělou kriminálku, a proto jí uděluji 85 % a už teď se těším na další díl s oblíbeným komisařem.