Než jsem tě poznala aneb příběh pro citlivé a vnímavé duše

Než jsem tě poznala – Jojo Moyesová

Již samotný název knihy nutí hloubavého čtenáře k zamyšlení. Jak málo stačí k tomu, aby nám jedno srdce obrátilo náš svět vzhůru nohama. A to platí dvojnásob pro Willa Traynora a Louisu Clarkovou.

Na samotném začátku knihy se setkává čtenář s postavou sympatického zbohatlíka Willa Traynora. Will má dobře placenou práci ve firmě, velkou lásku jménem Lissa a neskutečně dobrodružný život. Zlom přijde ve chvíli, když ho při přecházení silnice srazí motorka. V jeden okamžik se mu rozsype vše pod rukama. Je pro to nucený vyslechnout si pro něj ten nejkrutější ortel. Nic nebude jako dříve a on zůstane na vozíku… napořád.

Louisa Clarková pracuje ve své oblíbené kavárně. K její velké smůle se to tam zavře. A proto je donucena si hledat nové zaměstnání. Najít novou a dobře placenou práci je pro ni důležité, protože její rodina na tom není finančně zrovna nejlépe. Vyzkouší během relativně krátké doby hned několik zaměstnání, které jí však vždy nějakým způsobem nevyhovují. Až se objeví nabídka práce starat se o osobu s handicapem. A tou osobou je již zmiňovaný Will. Vztahy mezi nimi ze začátku nejsou vůbec lehké, poněvadž Will odmítá přátelství, pomoc a dokonce vlastní život. Zvrátí toto zatvrzelé rozhodnutí mladá dívka? Jak moc si vzájemně ovlivní své životy? Toto a mnoho více je možné se dozvědět v této knize.

I tato kniha má prolog a epilog. Je vhodné si je přečíst, už jen pro ucelenost informací v příběhu. Kniha je dělena na kapitoly. Každá je nad textem označena číslem, názvy chybí. Z pětadevadesáti procent je dílo napsáno ich-formou. Do pěti zbývajících procent by se mohl zařadit prolog. Příběh je vyprávěn z pohledu Louisy. Myslím, že to patří do retrospektivní roviny času.

Co se týče cílové skupiny, spíše bych tuto knihu doporučil dívkám ve věkové skupině 15 a více. Dle mého názoru je totiž důležité, aby dívky v tomto věku začaly objevovat krásy, jichž mohou docílit pouze ryzím srdcem. Příběh takového rázu je může velmi pozitivně ovlivnit na jejich cestě životem.

Hlavní myšlenkou díla je taková ta nepředvídatelnost života, které musíme my všichni čelit. Najednou se stane lidský život tak křehký, když čelí hrozbě přijít o své zdraví. A tak mnohdy, ne vlastní vinnou, čelíme my handicapovaní pohledům strachu, nedůvěry, odsouzení, ze strany těch, kteří se kolikrát zdají také tak trochu “handicapovaní“, jen ve svých názorech. Will si myslel, že už ho nic moc nečeká, a najednou tam stála… Louisa Clarková. Kéž by toto dílo zanechalo naději a poselství pro ty, co teprve nedočkavě vyhlížejí svoji Louisu.

Jan Houdek

Jmenuji se Jan Houdek. Je mi dvaadvacet let. Narodil jsem se 6. 3. 1995 v Brně-Bohunicích. Žiji ve Žďáře nad Sázavou. Od narození mám dětskou mozkovou obrnu. To zásadně ovlivnilo můj celkový přístup k životu v mnoha ohledech... Na základní škole jsem dostal velmi dobrou třídní učitelku, která zásadně ovlivnila můj vztah ke knihám a literatuře. Vštěpovala nám neustále do hlavy, že čtení je základ vědomostí a vzdělání. Už tehdy mi řekla „Honzíku, ty by jsi měl jít na nějakou střední školu knih“. Kdepak by mě tehdy napadlo, že tomu někdy tak skutečně bude... Mezi moje zájmy patří poslech hudby, čtení knih, psaní básní a příběhů, sledování filmů a seriálů, navštěvování hradů a zámků... Nejraději však momentálně skládám básně. Vybíjím si v nich svoje emoce a pocity. A objevuji tak nový svět. S tímto koníčkem jsem začínal přibližně v roce 2011. Tehdy jsem k tomu přistupoval pomalu a nejistě. Po čase mi však skládání básní přirostlo skutečně k srdci. A dnes už se jejich počet šplhá téměř ke dvěma stům. Jeden můj známý věděl, že skládám rád básně a proto mi řekl o projektu s názvem Hithit, jenž umožňuje lidem si splnit vytoužené sny. Prostřednictvím tohoto projektu se nasbírala potřebná finanční částka k zaplacení autorského čtení moji první básnické sbírky. Díky útrženým penězům ze sbírek jsem si mohl alespoň částečně sám zaplatit speciální rehabilitaci Klim-Therapy v Klimkovicích u Ostravy. Tato nová metoda rehabilitačního cvičení pomáhá lidem s handicapem zlepšit jejich fyzický stav. Je však zapotřebí to minimálně jednoročně opakovat, né-li vícekrát. Poněvadž učinek je poté mnohem větší a trvalejší. Problém je, že to je dost finančně náročné... Co mám v plánu do budoucna? Musím říct, že těch činností a věcí by bylo věru hodně. Mezi jednu z nich patří zcela jistě vydání další básnické sbírky s novými básněmi. Upřímně za poslední rok, co mi bylo umožněno sem nastoupit, se můj život změnil neuvěřitelně úžasným způsobem. A to je pro mě opravdu dobré. V minulosti jsem potkal různé lidi a zažil všelijaké životní okamžiky. Ale tak či tak, jsem rád také za ty špatné okamžiky v životě. Protože hlavně díky nim jsem tady a můžu Vám nyní o sobě něco málo napsat. Na závěr, kdo by měl zájem o moji básnickou sbírku s názvem Hořkosladké verše z mého nitra, může mě kontaktovat na e-mail jan.houdek@seznam.cz. Já zašlu sbírku pak na adresu uvedenou v e-mailu. Jsem ochotný zodpovědět i případné dotazy.