Oliver Twist

Oliver Twist – Gill Tavner a Charles Dickens

Jde o zjednodušené převyprávění vynikajícího sociálního románu od Charlese Dickense Oliver Twist. Na 54 stránkách se seznámíte s hlavním dějem románu. Dalších 10 stran je věnováno tzv. podnětům k zamyšlení, kde jsou uvedeny změny oproti originálu, trochu z historie a o době v níž  Oliver Twist vznikl a o situaci nemajetných vrstev těchto časů. Odkazy na knihy, filmy kde se dozvíte více. V poslední části je kvíz s otázkami týkající se obsahu knihy. Román převyprávěla Gill Tavner, spisovatelka a textařka narozená v Anglii, kde nadále žije a píše svá díla jako např. Ježíš z Nazareta, Pýcha a předsudek, Rozum a cit. Knihu ilustrovala Karen Donnelloyová , vydalo nakladatelství Slovart s.r.o. v roce 2013. Kniha je psaná bez kapitol hovorovou češtinou.

Děj se odehrává v nebezpečných a temných uličkách Londýna v 19. století. Žije zde hoch jménem Oliver Twist. Matku ani otce nepoznal, a tak své dětství prožívá v sirotčinci, kde je velmi přísně trestán a trpí nedostatkem jídla. Po konfliktu s hlavním vychovatelem se ředitel rozhodne Olivera zbavit a vyhnat ho  na ulici. Sám a bez jídla se proto Oliver rozhodne jít do Londýna. V Londýně narazí na několik nechvalně proslulých kriminálníků, kteří chtějí udělat z Olivera prvotřídního zloděje. Při nepovedené loupeži je neprávem obviněn Oliver, který je z toho zoufalý. Muž, jenž měl být okraden, se ujímá chlapce a vznikne veliké přátelství. Olivera ale bohužel potkávají  těžké chvilky a tragické události, se kterými se musí poprat. Nebude na to však sám, v Londýně pozná  spoustu nových přátel.

Jelikož je tohle moje první kniha tohoto druhu, nemohu ji srovnat s jinou. Velmi se mi ale líbila, bylo v ní vše podstatné a určitě nadchne čtenáře svým menším obsahem, je proto vhodná i pro mladší čtenáře, jelikož jsou tam krásné ilustrace, které dávají knize osobitý vzhled. V neposlední řadě jde o dílo fantastického spisovatele Dickense, které nejednou obsadilo divadelní prkna. Rozhodně se u této knihy nebudete nudit, je poutavá, zábavná a brána s historickým nádechem.

Veronika Vrňáková

Mám ráda zvířata, proto jsem si pořídila fenku Jacka Russela a britskou kočku. Nejvíce si odpočinu u dobré knížky, většinou u beletrie. Oblíbení spisovatelé jsou John Green, J.R.R.Tolkien. Zájmy : kultura,sport, četba knih např, Green , Tolkien, Marycleová, Rowllingová..