Papíroví ptáčci

Papíroví ptáčci

Doctor who Silueta – Justin Richards

Doctor who je britský seriál vysílaný stanicí BBC. Ústřední postavou je mimozemšťan Doctor, poslední z Pánů času. Cestuje časem a prostorem ve své modré policejní budce T.A.R.D.I.S. (zkráceně Time and relative dimension in space) Před smrtí jej chrání série regenerací, pokud je jeho tělo nezvratně poškozeno, spustí se regenerační cyklus. Doctor tím změní svoji fyzickou podobu, ale zachrání jej to před smrtí. Na svých cestách potkává různé postavy. Některým z nich nabídne možnost cestovat s ním. V tuto chvíli se v seriálu můžeme setkat s dvanáctou regenerací Doctora, kterého úžasně ztvárňuje Peter Capaldi, a jeho spolucestovatelkou Bill, kterou hraje Pearl Mackie. V době, kdy se odehrává kniha, ale dvanáctý Doctor cestuje s Clarou Oswald. Setkáme se také s madam Vastrou, ještěrčí ženou, Jenny Flint, a Sontaranem Straxem. Toto ne zcela pozemské trio žije ve viktoriánském Londýně a vyšetřuje záhady. Doctor tvrdí, že madame Vastra byla inspirací pro vytvoření postavy Sherlocka Holmese.

A nyní ke knize. Děj začíná vraždou Marlowa Hapwortha. Byl nalezen v uzamčené pracovně, právě když psal dopis madam Vastře. Na stole vedle něj leží origami ptáček. Doctora do této doby přitáhl signál vyspělé technologie, která rozhodně do viktoriánského Londýna nepatří. Všechny nápovědy k vyřešení vraždy vedou ke karnevalu, který ve městě probíhá. Vražd a zmizení postupně přibývá, stejně tak jako malých papírových ptáčků a záhad.

Víc k ději říct nemůžu, protože krom hlavní tajemné linie se vlastně nic nedělo. Vasta a Jenny jsou více méně jen výplňovými postavami. Někdo, na koho Clara nebo Doctor mluví, ale kteří do děje větší mírou nepřispívají. Strax působí jako humorný prvek, čímž se ale blíží jeho seriálovému originálu. Jsem zklamaná, protože Vastra s Jenny jsou mé oblíbené postavy a zaslouží si opravdu něco víc než každá pět vět a pozici princezny v potížích, kterou musíme zachránit. Seriál nám jasně ukazuje, že naše viktoriánské vyšetřovatelky jsou více než schopné se o sebe postarat. Je to zoufale nevyužitý potenciál. Mnohem raději bych četla například o vyšetřování jednotlivých vražd, nebo třeba i případu nesouvisejícího s tímto, než to, jak Clara nekonečné stránky chodí sem a tam promrzlým a blátivým Londýnem a…vlastně nic nedělá. Celý děj byl příliš roztáhlý. Chápu, že pro někoho to může vytvořit atmosféru napětí, ale ve mně to spíš vyvolávalo otázku ‚Kdy už se sakra něco stane???‘

Hlavní záporák je chodící klišé, které není ničím výrazné, hlavní postavy vlastně také jen chodí sem a tam a vedlejší postavy nejsou podle autora natolik důležité, aby se zmínil, že někam jdou. Hlavním pozitivem knihy je její obálka, která mě nalákala na mé oblíbené postavy. Graficky je opravdu hezky zpracovaná a zachycuje atmosféru díla. Až na to, že se na ní něco děje. Ne tak v knize. Pokud jste ale fanouškem seriálu, potřebujete zabít hodinku, dvě času, a nejste příliš nároční, kniha vás určitě neurazí.

Jiřina Vozdecká

Jsem studentkou střední školy KNIH. Jezdím na koni, píšu básničky a ráda sleduju seriály. Mezi mé oblíbené patří Doctor Who, Sherlock a Hra o trůny. Ve volném čase ráda vyrazím na vycházku do lesa, nebo strávím volný večer ve společnosti fiktivních postav na obrazovce, nebo stránkách dobré knihy.