Postřižiny

Postřižiny – Bohumil Hrabal

Na začátku byl malý kluk rostoucí pro polepšovnu – Louis Zamperini, syn italských emigrantů. Naštěstí ho uchvátilo běhání. Z rváče a zlodějíčka se stal nadějný běžec, který to roku 1936 dotáhl až na olympiádu v Berlíně. Zdálo se, že Louise čeká hvězdná kariéra vrcholového sportovce, jeho plány však překazila válka. Narukoval k americkému letectvu a jako bombometčík absolvoval mnoho úspěšných letů, než se jednoho osudného květnového dne roku 1943 jeho letoun zřítil do Tichého oceánu.  Z deseti členů posádky se zachránili jen tři a přes čtyřicet dnů bojovali o přežití v malém člunu uprostřed nekonečné vodní plochy. Jen díky obrovské houževnatosti a schopnosti poradit si ve zdánlivě beznadějných situacích dokázal Louis překonat kruté strádání, hlad a žízeň, věčné útoky žraloků i odstřelování z nepřátelského bombardéru. Netušil, že ještě horší chvíle ho teprve čekají. Když konečně spatřil pevninu, on a jeho kolegové padli do zajetí Japonců. Dva roky prožil v jejich zajateckých táborech, trýzněn hladem, otrockou prací i nelidskými dozorci. Přežil i zajetí, ale z války se vrátil zraněný na těle i na duši. Muka válečných vzpomínek a nenávisti byla tak strašlivá, že svůj vztek začal utápět v alkoholu. Přece jen se však nakonec dokázal vzchopit a najít cestu k odpuštění. Laura Hillebrandová vtělila do Zamperiho románové biografie kus válečné historie. Podařilo se jí z historických faktů vytvořit nádherný dobrodružný příběh, jenž podává mimořádné svědectví o nezlomnosti lidského ducha.

Jednoznačně velký životní příběh. Místy se až člověku nechce věřit, že to všechno prožil jeden člověk. A vlastně se ani nediví, že ho to v určité části života poněkud semlelo. Naštěstí se z toho Louis dokázal vyhrabat. Rozsahově knížka nic výjimečného nenabídne (436 stran). Déjově už ano. Tento příběh, který si chceme přečíst, ale už ho neprožít, vás ihned vtáhne do děje a skvěle odsýpá, udržuje čtenáře v napětí, nemá hluchá místa a ani nějaké sáhodlouhé pasáže o ničem, vše rozpitvává tak akorát. V textu se úspěšně promítají okamžiky štěstí, vítězství, svobody ale i strachu, uvěznění, deprese, vnitřního boje a mučení. Místy máte pocit, že sedíte na nějaké přednášce válečného veterána a on vám na ní vypraví o svém životě. Až takovou sílu  má tato kniha. Příjemným okořeněním jsou i černobílé fotografie. Ty krásně doplňují text a rozhodně se do knihy hodí. Největší síla je rozhodně v postavách. Ty důležité jsou sepsané tak akorát do hloubky a čtenář si k nim dokáže vytvořit vztah. Ty nedůležité postavy pak nejsou nijak zdlouhavě a zbytečně charakterizované. Hlavní je samozřejmě Louis Zamperini. Svým způsobem opravdu žasnete nad jeho prožitým životem. Dokonce jsem se přistihl při myšlence, že bych tuto bezesporu velkou osobnost rád potkal naživo a nechal si od něj o jeho životě vyprávět. Už jenom jeho přerod z mladíka – výtržníka na vrcholového sportovce, který to dotáhl až na olympiádu, by postačil. Vše ostatní je jen velice zajímavý a kvalitní přídavek. Louis je pak nesmírně kvalitně charakterově vykreslen a vy mu ihned ve všech jeho životních situacích fandíte. Jen ho místy litujete. Hlavně v jeho opilecké fázi, neboť se stává dalším hrdinou, který se ocitl pod tíhou alkoholu. Samotné téma alkoholu mají, zjišťuji, autoři nějak moc rádi, a to zvláště ti píšící kriminálky. Vraťme se však k Nezlomnému. Troufám si tvrdit, že tady z valné většiny samotný název knihy vystihuje i hlavního hrdinu. Nesmírně mu pak přejete, že dokonce v roce 1998 nesl v Naganu v den svých jednaosmdesátých narozenin olympijskou pochodeň. O svém životě také přednášel na různých školách. Zemřel v roce 2014 ve věku 97 let. Rozhodně věk zasluhující si úctu. Podle Zamperiniho života byl dokonce natočen i film. Ten režírovala samotná Angelina Jolie. Dle mého názoru se ze snímku rozhodně nestal žádný propadák, ale ani žádné filmové veledílo aspirující na Oskara. Minimálně vám pak může posloužit pro srovnání s knihou. Ta je dle mého názoru lepší.

Na úplný závěr pak ještě dodám dvě informace. Tou první je, že Nezlomný je druhé vydání jedné knihy. První vydání najdete pod názvem Nezlomený. A nakonec hodnocení. Silný a kvalitně sepsaný příběh, postavy, které zaujmou a jsou skvěle charakterově vykreslené. Prostředí je také velice kvalitně popsáno. Hodnotím tudíž Nezlomného 100 %.