Příběh, jenž se líbí i hnusí zároveň

Zabiják – Emile Zola

Když byl tenhle naturalistický román poprvé zveřejňován na pokračování v jednom pařížském večerníku, musel jeho vydavatel kvůli pobouření společnosti přerušit jeho vydávání. V podstatě se tomu ani nedivím. I když je děj svižný a velice poutavý, často jsem chtěla knihu odložit, neboť natolik reálné vyobrazení hnusu, bídy a degradace lidského svědomí mě lapalo do svých spárů, zarývalo se mi pod kůži a přinášelo nepříjemné až depresivní pocity. Přesto jsem se nemohla odtrhnout.

Příběh se odehrává v devatenáctém století v jednom z nejkrásnějších měst na světě – Paříži. Paradoxně je zde však pod závojem noblesní Paříže vyobrazen život chudé dělnické vrstvy, bídy, alkoholismu, ale také především nemožnost změnit svůj osud. Hlavní hrdinka Gervaisa je zchudlá pradlena, matka tří dětí, která si díky finanční půjčce založí vlastní prádelnu, jež prosperuje. Díky Gervaisině pracovitosti se jí podaří vymanit ze spárů chudoby. Nešťastná událost, pád Gervaisina manžela Coupeaua ze střechy, změní jejího kdysi pracovitého muže v povaleče a alkoholika. To se odrazí i na Gervaise, kterou nyní dostihl již předem určený osud. Začíná zanedbávat svou práci, přichází o klienty a není schopná splácet svůj dluh. Nakonec musí svůj krámek prodat, začne holdovat alkoholu a ocitá se v naprosté bídě, o hladu a toužící už jenom po smrti.

Doslova syrové podání skutečnosti, nijak nezjemněné, vyvolává velmi rozporuplné pocity. Pořádně jsem ani nevěděla, zda se mi hlavní hrdinové hnusí, či mi jich má být líto. Možná obojí. Až odpudivě reálné vykreslení vztahů mezi lidmi – nepřejícnost, lakota, pomluvy – dělá tohle dílo nadčasovým. V knize jsem nenarazila na pasáž, která by se snad hůře četla. Žádné úvahy ani vykreslení pocitů hlavních hrdinů. Jen obnažená realita v celé své ošklivé kráse.

Tato kniha ve mně ještě dlouho po přečtení zanechala mnoho melancholických pocitů. Doporučila bych ji spíše silnějším povahám. Nicméně i přes svůj ponurý děj kniha dokáže natolik okouzlit, že mnohý čtenář sáhne i po jejím volném pokračování s názvem Nana, která taktéž stojí za přečtení.