Putování za legendami a pověstmi

Pražské legendy a zkazky – Dagmar Štětinová

Knížka plná pražských legend, pověstí a zkazek, jež se dochovaly dodnes. Lidé se rádi seznamují s minulostí Prahy, na které může třeba být i ždibec pravdy, ale taky nemusí. Lidé toto naše hlavní město nazývají čarovné, mystické, krásné a plné inspirace, a to především pro všemožné umělce. Autorka ve své knize zachytila pověsti všeobecně známé. Nechybí tak třeba ty o Libuši, o Golemovi atd. Nezapomněla však připsat i ty méně známé, a tak se čtenář může začíst třeba do pověstí o ševci Maternovi, o hraběti Černínovi či Deyumu, o hraběnce Šternberkové, o rytíři z Neuberka atd. Celá kniha je pak doplněna o krásné ilustrace od samotné autorky knihy.

Další kniha čtená jen za účelem splnění zadané knihy v čtenářské výzvě pro letošek, ale to vůbec nevadí. Mám rád starou Prahu. Rád si o ní čtu, takže jsem měl vcelku jasno, když jsem musel kvůli výzvě přečíst nějakou knihu s dějem právě z našeho hlavního města. Musím nakonec říct, že jsem s výběrem velice spokojený. Kniha se dá číst v jakémkoliv věku, je velice čtivá a čte se lehce a sama od sebe. Samotný výběr pověstí, legend, zkazek je myslím kvalitní. A jak už bylo u obsahu knihy napsáno, nechybí krom těch známých i ty neznámé pověsti. Přiznám se, že i já jsem jich hodně neznal. A ty, co jsem znal, jsem si velice rád zopakoval. Oceňuji, že kniha má i přidanou hodnotu například v osvětlení o vzniku některých částí města jako např. Chvaly, Kyje, Hrdlořezy.

Jazykově pak kniha rozhodně neupadá, nenajdete v textu žádné hrubky a často se v textu objevují i dobové výrazy, které navozují pocit minulosti. Děj kvapně plyne dopředu a nenudí. Je mnohotvárný. Někdy je takový magický, jindy napínavý, podruhé zase romantický, pak se změní na takový obyčejně vypravěčský, ale dokáže i zahrát na romantickou linku. Dodám i pár slov k postavám. Ty jsou popsány kvalitně, do dostačující hloubky a umí i zaujmout. Velkou devízou u nich pak je to, že čtenář se s nimi často seznamuje úplně nově, a tak vlastně neví, co od nich očekávat. Proto ho dokáží leckdy překvapit, ať už příjemně, či negativně. S velkým počtem postav se pak musí počítat, ale vesměs si je dobře zapamatujete. Samotné čtení knihy vám pak zabere jen chvíli. Dílo má totiž jen 184 stran a potěchu očí určitě zaručí i nádherné doplňující ilustrace samotné paní autorky. Tato paní tak budiž důkazem, že kdo umí, ten umí.

Pražské pověsti, legendy a zkazky jsou rozhodně doporučeníhodné čtivo. Obzvláště i z důvodu možná jakéhosi malinkého vlastenectví. Ale i proto, že se jedná o minulost jednoho z nejkrásnějších měst na světě. Praha je, byla a bude prostě vždy krásná, magická, a hlavně naše. Naopak jen váš bude zážitek z této kratičké četby, doplněný krásnými ilustracemi od samotné paní autorky.

Na závěr samozřejmě nemůže chybět mé procentuální hodnocení. Této knize z našeho prostředí uděluji 85 %. Nezanevřeme na knihy od domácích autorů a na knihy s domácím prostředím. Byla by to věčná škoda.