Pygmalion

Pygmalion – George Bernard Shaw

Drama Pygmalion je nejznámějším dílem anglického prozaika a dramatika George Bernarda Shawa. Inspiraci pro tuto satirickou komedii si Shaw vzal právě z legendy o sochaři Pygmalionovi, který vytesal tak krásnou dívku, že se do ní zamiloval a poprosil bohyni Afroditu, aby ji přivedla k životu. Z jeho dalších lze jmenovat např. dramata Caesar a Kleopatra nebo román Dokonalý wagnerián.
Profesor fonetiky Henry Higgins nalezne jednoho deštivého dne na londýnském náměstí chudou květinářku Lízu Doolittlovou a vsadí se s plukovníkem Pickeringem, že z ní dokáže udělat dámu, ze které bude ohromená londýnská smetánka. Za velice krátkou dobu se mu proto podaří vytvořit z ušmudlané a poněkud nevychované květinářky vytvořit dámu. Na plese si lidé z vyšších vrstev skutečně myslí, že Líza vévodkyně a že dokonce není Angličanka, nýbrž Maďarka. Higgins a Pickering poté slaví svůj úspěch, avšak Líza se urazí a uteče k Higginsově matce, kde se jí zpovídá.
Drama má pět dějství. Autor v něm chce poukázat především na rozdíly mezi společenskými vrstvami a hlavním motivem je proměna Lízy Doolittlové v dámu. V knize se vyskytuje mnoho hovorových výrazů a nářečí (londýnské nářečí cockney), ale také archaismy a jako správné drama obsahuje i scénické poznámky.
Drama se dočkalo i velice úspěšné filmové adaptace. Konkrétně filmový muzikál s pozměněným názvem My Fair Lady z roku 1964 v hlavní roli s Audrey Hepburn a Rexem Harrisonem. Samotné drama se dodnes činí velkým úspěch na divadelních prknech.
Musím se přiznat, že drama Pygmalion patří k jednomu z mých nejoblíbenějších. Samotná postava Lízy po celou dobu čtení nepřestává překvapovat a oceňuji také to, jak skvěle zde autor vystihl rozdíly mezi chudou a vyšší společností. Jediná věc, která mi na díle vadila, byl poněkud otevřený konec. Drama je dle mého názoru vhodné jak pro mé vrstevníky, tak pro starší generaci. Titul pobaví, není v něm mnoho neznámých slov a člověk se u něj rozhodně nenudí.

Zuzana Kudličková

Jsem snílek, který se nerad vrací do reality. Troufám si o sobě říci, že jsem člověk empatický, ráda se směju a snažím se ke všem chovat zdvořile. Čtu prakticky od malička, akorát teprve nedávno jsem se této aktivitě začala věnovat mnohem více, než dřív. Kromě čtení ráda poslouchám hudbu, píšu si své vlastní povídky, sleduji seriály, věnuji se angličtině nebo stříhám videa. Momentálně nejraději čtu romány, ale ráda si přečtu i dobrou detektivku.