Seznamte se: Dálí

Seznamte se: Dálí – Catherine Ingramová

Pro nadšence do umění by tato kniha mohla působit na první pohled přitažlivě. Není nad to, zjišťovat, co se autorovi vašich oblíbených, nebo jen notoricky známých děl, dělo v hlavě, když je tvořil. Pokud nejste s Dalího tvorbou seznámení zblízka a jsou vám povědomé obrazy jako Trvalost paměti, kde figurují rozteklé hodiny, pak vás tato kniha z edice Seznamte se bude bavit.
Napsat krátkou a stručnou knihu o egocentrickém, narcistickém a krutém umělci může být užitečná věc. Jde o to, že většina populace, která se s Dalího obrazy, sochami či instalacemi setkala, neví, jaké myšlenkové rozpoložení a dobový kontext se za nimi skrývá. Z Dalího tvorby je těžké určit, co byl za člověka a z jakého prostředí pocházel. Surrealistické umění, jenž bylo centrem Dalího tvorby je těžko analyzovatelné, protože je plné symbolismu, a u Dalího především. V knize se dozvíme, že každý malý komponent zobrazený v jeho umění představuje buď vzpomínky z dětství, myšlenkové pochody, fobie, úchylky nebo reaguje na situace z jeho okolí.
Předností knihy jsou rozhodně její ilustrace Andrewa Rae a grafické zpracování, i proto byla spolu s knihou Seznamte se: Warhol deníkem The Guardian zařazena mezi 10 nejlepších grafických románu roku 2014. Další výhodou je také stručnost a zábavnost textu, není zde zbytečná „omáčka“.
Největším problémem českého vydání je rozhodně překlad. Nešikovné formulace i transformace originálního názvu This is Dali bývají do oka bijící. Nečekejte ani, že vám kniha poskytne nedostupné informace, rozbory Dalího díla, popisy technik nebo hlubší náhled do Dalího života. Jde o pouhé zasvěcení pro zvědavce. Kniha je přece jen populárně naučná, ne odborná, tudíž pro nadšence a odborníky přes Dalího nepřínosná.
Pro mě jako člověka výtvarné umění milujícího byla kniha zajímavá, i přestože bych také ocenila publikaci odbornější. Rozhodně se těším na vydání dalších knih z této edice.