TO

Stephen King – TO

Kniha To od Stephena Kinga je založena na skutečné události pojící se k sériovému vrahovi Johnovi Wayne Gacymu. Jak již sám autor několikrát uvedl, píše nejraději dlouhé romány, které mu umožňují vytvořit si se čtenářem osobní vztah. A toho je tato kniha hmotným důkazem.

Na více než 1000 stránkách se odehrává příběh umístěný do malého amerického městečka Derry ve státě Maine. Kniha je dělená na 2 největší části, první se odehrává v letech 1957-1958 a druhá 1984-1985. Děj začíná smrtí malého George, kterého zabil zlý klaun Pennywise. Jeho starší bratr Bill se za jeho smrt cítí zodpovědným a spolu se svojí partou Smolaři se v průběhu knihy snaží objasnit jeho smrt. V knize je velice výrazný prvek dětských bojů, které jsou nejvíce viditelné v boji Smolařů, kteří mají 7 členů: koktající Bill, astmatik Eddie, Žid Stanley, černoch Mike, chudá Beverly, užvaněný Richie a tlustý Ben, proti jejich 3 utlačovatelům Henrymu, Krkavci a Viktorovi.

Postupem času je pohřešováno čím dál více malých dětí z města. Smolaři se pokusí celou věc vyřešit a po několika střetnutích s Tím v různých podobách, například vlkodlak, malomocný muž, klaun, zjišťují, že se podobný cyklus odehrává každých 27 let. Vydají se tedy do domu číslo 29 na Neibolt Street a pokusí se o finální boj s Tím. Povede se jim příšeru zranit, ne však usmrtit. Vědomi si této situace skládají přísahu, že pokud by se To někdy vrátilo, vrátí se i oni a To zabijí.

Dále se příběh posouvá o 27 let dopředu do roku 1984, kdy se přátelé společně vracejí do Derry a opět bojují s příšerou.

V knize můžeme vidět boj dospělých lidí s jejich nočními můrami z dětství, ale i sílu dřívějšího slibu, které několik z nich donutí se vrátit a některé dožene až k sebevraždě.

Jelikož se jedná o hororovou knihu, nedoporučila bych ji dětem mladším 15 let.

Pokoušela jsem se najít i záporné stránky knihy, ale Stephen King opět potvrdil svůj statut mistra hororu a dílo neobsahuje ani jediné ‘hluché místo’, a to po celou dobu. Navíc nelze nezmínit jeho talent vyvolat ve čtenáři několika slovy takovou hrůzu a strach.

To od Stephena Kinga vřele doporučuji každému fanouškovi hororové literatury.