Utrpení knížete Sternenhocha

Utrpení knížete Sternenhocha – Ladislav Klíma

Ladislav Klíma je zcela zajisté perlou českých autorů. Bude to tím, že je především filosofem. Nejsilnější vliv měl na jeho dílo a život Schopenhauer a Nietsche. Klíma sám definoval několik nových filosofických směrů. Mně samotné Klíma imponuje a jeho povídka Bílá svině neboli konečné rozřešení problému o vzniku křesťanství, která zůstává z jeho tvorby jedna z méně známých, jsem měla to štěstí číst a obdivovat způsob, jakým Klíma používá vznešený jazyk, přičemž mluví o naprosto obyčejných až vulgárních tématech.
Byl intelektuálem šílencem, a to se podepisuje na jeho tvorbě. Utrpení knížete Sternenhocha je expresionistický román, autor sám ho označuje jako „groteskní romaneto“. Tato útlá kniha se dá přirovnat k horské dráze. Postavy jsou plné nestability. Ve společnosti, kterou Klíma popisuje, můžeme vnímat Nietzscheho vliv. Expresionismus se tu projevuje především v nevyzpytatelnosti postav a v tom, jak se jejich psychické rozpoložení, pocity a nálada promítají na jejich činech.
Jaké to je vzít si ženu, o které postupně zjišťujete, že je spolčená s ďáblem? Takovou chybu udělal kníže Sternenhoch. Jeho žena Helga byla schopna stovek chladnokrevných vražd. Někdy byla silným ženským charakterem, jindy zase krutou bestií. Byla posedlá sadomasochistickými hrátkami, což je na rok 1928, kdy byla kniha vydána, velice inovativní a odvážný tah. Příběh knihy je obzvláště zábavný, pokud jste schopni číst o pár brutalitách, překousnete drsné či hrubé výraz a expresionismus, případně naturalismus, je vám známý.
Klímova tvorba se odlišuje od naprosto čehokoliv, co jsem četla a vznikalo v mé rodné zemi. Především proto ji tak miluji, zda se vůbec milovat dá.