Vyhnání Gerty Schnirch

Vyhnání Gerty Schnirch

Vyhnání Gerty Schnirch – Kateřina Tučková

O autorce:
Kateřina Tučková se narodila 31. října 1980 v Brně a je českou spisovatelkou a kurátorkou. Během života bydlela v oblasti brněnské ulice Cejl a pátrání po historii této oblasti ji navedlo k sepsání románu Vyhnání Gerty Schnirch. Za ten získala čtenářskou cenu Magnesia Litera za rok 2010.

O knize:
Gerta Schnirch – hlavní hrdinka pocházející z česko-německé rodiny žije vcelku normálním životem. Vše se ale změní úmrtím její matky a válkou. Po válce jsou Němci nuceni opustit Brno. Gerta (byť jen poloviční Němka) je přinucena absolvovat „pochod smrti“ i se svým dítětem. Ačkoliv se ničím neprovinila, je potrestána a nedokáže se před tuto křivdu přenést až do konce života. Nejen ona, ale i Němci, kteří zůstali po válce v Brně, se potýkali s nepochopením, často i ze strany vlastních dětí …

„ Domov není tam, kde vyrůstáš. Domov je tam, kde tě lidé vítají, když vejdeš.“

Kniha má pět částí a přílohu se slovníkem brněnských tehdejších ulic. Z větší částí je knížka napsána v er-formě a popisuje život hlavní hrdinky Gerty. Život její dcery Barbory je prezentován v ich-formě, což ještě víc poukazuje na rozdílný pohled na svět. Knihu bych označila jako čtivou, autorka používá srozumitelné jazykové prostředky s občasnými neotřelými spojeními: ona, Janinka; jeho, Karlovými apod. Což je zajímavý způsob, jak psát v er-formě a vyvolávat zdání ich-formy. Díky nepříliš známému, ale o to více zajímavému námětu kniha umí vtáhnout čtenáře do děje. Avšak čtenáři se dělí na obdivovatele a odsuzovatele, a to kvůli citlivému tématu. Pokud je čtenář z Brna, o to více je mu příběh (stejně jako mně) bližší, jelikož si dokáže vybavit ulice a známá místa. Na této i dalších autorčiných knihách je vidět, že si dala záležet s nastudováním historických událostí a že má zájem o příběhy, které jsou neotřelé, někdy až kontroverzní. Jelikož se na válku a na to, co se stalo po ní nelze dívat černobíle, netroufám si soudit, zda události, které proběhly, byly správné. Za to vím, že i o věcech, které se úplně nepodařily, je též nutné mluvit. Za mne bych knihu doporučila. Velmi zajímavě je i zpracovaná inscenace podle recenzované knihy v brněnském HaDivadle. Představení se mne dotklo stejně hluboko jako kniha.

Lucie Nečasová

Mé jméno je Lucie Nečasová, narodila jsem se v Brně roku 1993. Mezi mé zájmy patří tanec, četba a přátelé.