Zabiják

Zabiják (L’Assommoir) – Émile Zola

Autorem románu Zabiják je zakladatel naturalismu v literatuře, francouzský spisovatel Émile Zola (1840 -1902). Jedná se o sedmý díl rozsáhlé dvacetidílné ságy, ve které se Zola věnuje osudům rodiny Rougon-Macquartů během období druhého francouzského císařství, tedy v druhé polovině 19. století. Kromě Zabijáka jsou z tohoto souboru velmi známé a oceňované i romány Nana a Lidská bestie, které se oba shodou okolností věnují osudům dětí hlavní představitelky ze Zabijáka, Gervaisy Macquartové.

Román Zabiják je smutným příběhem naivní venkovanky Gervaisy, která přichází do Paříže za vidinou lepšího života. I když počátky ve městě nejsou příliš slibné, Gervaisa jen díky svému odhodlání, houževnatosti a tvrdé práci vybuduje z ničeho prosperující živnost. Malou prádelnu s několika zaměstnankyněmi, vzbuzující závist jejího nepřejícího okolí. Právě lidé, kterými se Gevaisa obklopuje jsou jednou z příčin jejího postupného pádu. Tím největším strašákem a zlem v celé knize, oním obávaným Zabijákem, je však odvěká metla lidstva: ALKOHOL.

Zola mistrně využívá své popisovací schopnosti a svým barvitým líčením dokáže do mysli každého čtenáře promítnout obraz beznaděje, hnusu a zmaru. Je tak prakticky nemožné nesoucítit s Gervaisou a jejími životními útrapami. I když autor, jakožto součást vyšší střední třídy, nemohl mít praktické zkušenosti a zážitky z prostředí, které popisuje, je jeho popis pařížské dělnické chudiny naprosto realistický a věřím, že i dnes dokáže v mnoha čtenářích vyvolat nepříjemné pocity a  mnoho otázek, proč i přes všechna varování se osudy podobné Gervaisiným neustále opakují.

Román Zabiják je sice starý více než 100 let, ale i dnes je obdivuhodná odvaha a otevřenost autora, který se nezdráhal popsat bez příkras všechny patologické jevy související s alkoholismem. Ať už se jedná o domácí násilí, rozvrat osobnosti, chudobu a pád úspěšných pracujících lidí na absolutní dno společnosti, kde je čeká jen pohrdání okolí a boj se svými vnitřními démony.