Adele aneb Holka od vedle, která dobyla svět

Adele – Chas Newkey-Burden

Nedávno jsem četl biografii o světově oblíbené a uznávané zpěvačce Adele od předního anglického životopisce známých osobností Chase Newkey-Burdena.
Příběh začína v chudší londýnské čtvrti Tottengham, kde matka Penny vychovává Adele sama, protože manžel, který měl problémy s alkoholem, je opustil. Adele už od útlého mládí milovala hudbu. Jejím největším vzorem tehdy byla dívčí skupina Spice Girls. Pro svoji rodinu a přátele pořádala koncerty v obývacím pokoji, kde zpívala právě jejich písně. Ve 14 letech byla přijata na Brit school, což je londýnská škola umění. O rok později objevila v obchodě s hudbou album E. Jamesové a zalíbil se jí její střih vlasů a kočičí oči. Chtěla si jen vyzkoušet stejný styl. Když si ale doma CD poslechla, změnil se jí celý život. Později řekla, že to byla jediná zpěvačka, které mohla věřit každé slovo. Tři dny po ukončení střední školy byla Adele nabídnuta smlouva na desku, a to díky videím, která uveřejnila na internetovém portálu MySpace. Její první album vyšlo v roce 2008 a neslo název „19“. Dobyla s ním postupně nejen Evropu, ale i Ameriku.
Ačkoliv autor vychází z faktů o zpěvaččině životě, není kniha pouze výčtem životních situací. Je psána velmi lidsky a vtáhne čtenáře do děje. Zvláště pasáže o tom, jak vznikají texty jejÍch písní, jsou inspirující a potvrzují, že velká díla často přichází na svět z bolesti v srdci. Navíc je kniha doplněna zajímavými fotografiemi ze zpěvaččina osobního i profesního života.
Jako fanoušek biografií nemám knize téměř co vytknout, byla pro mě zajímavá od začátku až do konce. Snad jen pasáže upozorňující na to, co bude následovat v dalších kapitolách, byly poněkud zbytečné.
Knihu bych doporučil k přečtení všem fanouškům této zpěvačky, kteří na ní obdivují totéž co já – že jí sláva vůbec nestoupla do hlavy. Že se i po takových úspěších, jako je ocenění Řádem britského impéria a Zlatým globem za píseň „Skyfall“ pro stejnojmennou bondovku, drží při zemi a je stále stejná. Její úžasný hlasový projev a emoce se zasloužily o tolik prodaných kusů. Netancuje v bikinách na prázdné disco písně. Její hudba je pro uši, ne pro oči, jak sama Adele Adkins řekla.