Ambice v poušti

Ambice v poušti

Ambice v poušti – Albert Cossery

„…lidská důstojnost spočívá především v samotné skutečnosti, že je člověk naživu, a zbabělost že není ničím jiným než pojmem, jejž vynalezli mocní, aby chudákům dodali odvahy umírat ve válkách.”

S předpokladem, že mě nakladatelství Rubato, známé svou minimalistickou grafikou a velmi estetickými paperbacky, opět nezklame, jsem se dala do čtení Ambic v poušti. Navíc pasáže z této knihy použil režisér Jean-Luc Godard v jeho novém filmu Kniha obrazů. Kdo ho viděl, Gordardův hlas předčítající úderné texty se mu určitě zapsal hluboko do paměti. Ambice v poušti byly ve Francii vydány roku 1984, českého překladu (a to je kupodivu pouze druhý jazyk vedle italštiny, do kterého byla kniha přeložena) se ale dočkala teprve loni na podzim.

Příběh knihy se odehrává v Cosseryho fiktivním emirátě (pravděpodobně někde v Africe), chudém, ale klidném státě. Téma příběhu je politicky motivované. Autor na začátku nadhodí problém revoluce a po celou dobu se pomocí zajímavých postav, prostředí a pomalého proudu děje snaží dokázat svou pointu.  A na konci to dokáže naprosto perfektně.

Řeší se tu význam revoluce, její dopady, kolonialismus, jeho dopady a proč se těmto dvěma věcem radši vyhnout. Proti radikalismu a rozprodávání národního bohatství světovým mocnostem brojí mnoho lidí, ale ne moc často od nich slyšíme pádné a smysluplné argumenty. Cossery je popsal v jedné útlé knížce pomocí ne příliš složitého příběhu a na konci jednoduše narazil hřebíček, který si od první stránky koval, na hlavičku.

Navíc tu máme spektrum velmi zajímavých postav. Jim podobné můžeme potkat i v našich městech a možná právě díky této knize jim o něco víc porozumět.  A protože román není jen příliš politický, na své si přijdou i milovníci romantických linek a poetických popisů krajiny (nám navíc neznámé, opředené příjemnou dávkou tajemství). Nakonec musím pochválit i Studio Rubato, že opět nevyšlo mimo svoji podařenou ediční skladbu, styl a nízkou cenu za kvalitní titul.

Složitější, ale výborné čtení.