Člověka je možné zničit, ale ne porazit.

Stařec a moře – Ernest Hemingway

Knihu Stařec a moře, která se mi dostala poprvé do ruky již před mnoha lety, jsem vlastně původně číst ani nechtěl. Ale po přečtení několika stránek jsem již knihu neodložil a s velkou chutí dočetl až do úplného konce.

Hlavním hrdinou tohoto fascinujícího příběhu je starý rybář Santiago, který žije v malé rybářské vesničce nedaleko kubánské Havany. Se svým malým přítelem,  chlapcem  Manolim, vyplouvá každé ráno na moře za vidinou úlovku, který však nepřichází. Po čtyřiceti dnech neúspěchu Manolimu rodiče zakážou se Santiagem dál lovit a chlapec na jejich příkaz musí pomáhat rybářům na jiném člunu. Santiago zůstává sám, ale nevzdává se a vyplouvá dál na otevřené moře, den za dnem, jemně unášen Golfským proudem. Až jednoho dne, když ztratí z dohledu pevninu i všechny ostatní rybářské lodě, se šňůra s návnadou připevněná na  jeho člunu náhle  napne…..

Tato kniha je rozdělena na dvě části a mimo novely Stařec a moře obsahuje ještě román Fiesta.  Děj postupuje chronologicky a je psán v er-formě, kdy autor je sám vypravěčem. Převažují monology starce, psané jednoduchým spisovným jazykem.  Autor použil i několik místních výrazů ve španělštině ( salao, guano aj.), přirovnání ( lano těžké jako kříž) a personifikaci,  kdy rybě přisuzuje lidské vlastnosti a mluví s ní jako s bratrem.

Ernest Hemingway (1899) vyrůstá v rodině lékaře, který v synovi vzbudil lásku k přírodě, lovu a sportu. Během studia na střední škole se mladý Ernest pokouší o verše, povídky a novinové sloupky. Po absolvování školy se stává reportérem kansaského listu Star, ale brzy pak odjíždí  jako dobrovolník Červeného kříže  na frontu do Itálie, kde je těžce raněn. Po válce pokračuje jako zahraniční zpravodaj a hodně cestuje po Evropě a Blízkém východě. Stále víc se věnuje literatuře a v roce 1954 mu je udělena Nobelova cena. Svá poslední léta tráví na Kubě, kde v roce1961 spáchá sebevraždu. Mezi jeho nejznámější díla patří Komu zvoní hrana, Sbohem, armádo, Přes řeku a mezi stromy aj. Jeho současníky byli také Wiliam Faulkner, Erich Maria Remarque nebo John Steinbeck.

Novela Stařec a moře je napsána tak, že ji může číst úplně každý a i v tom je síla tohoto příběhu. Vzdává hold nejen lidské statečnosti, ale i nezdolné lidské duševní síle, a popisuje nikdy nekončící zápas člověka s přírodou. Pro mne je symbolem toho, že člověk může dokázat cokoliv.