Divoké soupeření o trůny

Hra o trůny: George R. R. Martin

Kniha, kterou bych vám rád představil, se jmenuje Hra o trůny. Je to první díl románu z rozpracované středověké fantasy ságy Písně ledu a ohně od známého amerického spisovatele George Raymonda Richarda Martina.

Martin je známý tím, že jeho příběhy jsou temné a zároveň nevypočitatelné svoji dějovou linkou. Nedá se přesně určit, zda některá z hlavních postav v jeho dílech přežije do konce knihy, neboť o to mu právě jde… Udržet čtenáře v patřičném napětí a návalu emocí…

Děj celé knihy se odehrává v Sedmi královstvích. V prvním díle tohoto románu se čtenář dostává jenom na některá místa. Kniha je psána er-formou a příběh sledujeme z pohledů více postav zasazených do děje.

Ze začátku lze nahlédnout na sever za Zdí, kde jsou muži Noční hlídky na stopě Divokým. Tam se střetnou s neživými, kterým říkají Jiní. Všichni jsou zavražděni kromě jediného člověka, Willa.

Následně se děj přesouvá na Zimohrad. Zde vládne Ned Stark, jenž je i strážcem severu. Dozví se o Willovi a myslí si, že o nemrtvých lže, a proto mu Ned sám setne hlavu. Do Zimohradu přijíždí král Robert se svojí rozsáhlou družinou a povozem. A má velké plány. Snaží se Neda přesvědčit, aby s ním jel do Králova přístaviště, hlavního města, a byl mu po jeho boku jako pobočník krále. Mezitím malý Bran, který má v oblibě lézt po vysokých hradbách hradu, je svědkem soulože královny Cersei a jejího bratra Jaimeho. Jaime ho z obavy odhalení srazí z hradeb. Bran je v těžkém stavu a je v bezvědomí. I tak se Ned rozhodne uposlechnout krále a vydat se s ním do králova přístaviště. Je odhodlaný zjistit, kdo zabil bývalého pobočníka krále Jonna Arryna.

Další dějová linka pojednává o Daenerys Targeryan. Kdysi její rod vládl Sedmi královstvím, ale její šílený bratr Rhagar byl zabit a ona tak musela se svým druhým bratrem Viserysem utéct do země zvané Erros. Teď je ale už dospělá a její bratr si chce vzít zpátky trůn a království, ve kterém dřív žili. Daenerys chce prodat Dothrakům za slib armády, která mu pomůže dobýt zpět Sedm království. Provdá ji za za jejich vůdce Khala Droga. V průběhu svatby dostává Daenerys od cizince vzácný dar. Dračí vejce. Drogo propůjčí Viserysovi svoji armádu. Viserys je netrpělivý a rozhněvá Droga. Ten jej nechá ukrutným způsobem zemřít. Daenerys musí čelit mnoha hrozbám. Král Robert je odhodlaný nechat ji zemřít za každou cenu. Zaplatí každému nesmírným bohatstvím, jen aby ji viděl mrtvou.

Poslední dějová linka směřuje ke Zdi. Tam se dostává nemanželský syn Neda Starka Jon Sníh. Touží se dát k Noční hlídce, která odjakživa chrání ostatní svět před Divokými a Jinými. Snaží si tu najít své místo.

Jelikož patřím mezi fanoušky tohoto světa, nemohl mi uniknout ani samotný seriál, který dokonale vykresluje vše, co nalezne čtenář v knize. Ale kniha jednoznačně převyšuje seriál, protože jedině tam milovník fantasy pochopí výjimečnost a nepřekonatelnost fantazie. Lze ji nalézt na každé stránce a strhává člověka do světa, kde je vše možné, ale ne vždy dobré všechny strany.     Knihu bych doporučoval všem, kteří dokáží ocenit skvělý příběh a zajímavé dějové linie propletené vzájemně do sebe.

Jan Houdek

Jmenuji se Jan Houdek. Je mi dvaadvacet let. Narodil jsem se 6. 3. 1995 v Brně-Bohunicích. Žiji ve Žďáře nad Sázavou. Od narození mám dětskou mozkovou obrnu. To zásadně ovlivnilo můj celkový přístup k životu v mnoha ohledech... Na základní škole jsem dostal velmi dobrou třídní učitelku, která zásadně ovlivnila můj vztah ke knihám a literatuře. Vštěpovala nám neustále do hlavy, že čtení je základ vědomostí a vzdělání. Už tehdy mi řekla „Honzíku, ty by jsi měl jít na nějakou střední školu knih“. Kdepak by mě tehdy napadlo, že tomu někdy tak skutečně bude... Mezi moje zájmy patří poslech hudby, čtení knih, psaní básní a příběhů, sledování filmů a seriálů, navštěvování hradů a zámků... Nejraději však momentálně skládám básně. Vybíjím si v nich svoje emoce a pocity. A objevuji tak nový svět. S tímto koníčkem jsem začínal přibližně v roce 2011. Tehdy jsem k tomu přistupoval pomalu a nejistě. Po čase mi však skládání básní přirostlo skutečně k srdci. A dnes už se jejich počet šplhá téměř ke dvěma stům. Jeden můj známý věděl, že skládám rád básně a proto mi řekl o projektu s názvem Hithit, jenž umožňuje lidem si splnit vytoužené sny. Prostřednictvím tohoto projektu se nasbírala potřebná finanční částka k zaplacení autorského čtení moji první básnické sbírky. Díky útrženým penězům ze sbírek jsem si mohl alespoň částečně sám zaplatit speciální rehabilitaci Klim-Therapy v Klimkovicích u Ostravy. Tato nová metoda rehabilitačního cvičení pomáhá lidem s handicapem zlepšit jejich fyzický stav. Je však zapotřebí to minimálně jednoročně opakovat, né-li vícekrát. Poněvadž učinek je poté mnohem větší a trvalejší. Problém je, že to je dost finančně náročné... Co mám v plánu do budoucna? Musím říct, že těch činností a věcí by bylo věru hodně. Mezi jednu z nich patří zcela jistě vydání další básnické sbírky s novými básněmi. Upřímně za poslední rok, co mi bylo umožněno sem nastoupit, se můj život změnil neuvěřitelně úžasným způsobem. A to je pro mě opravdu dobré. V minulosti jsem potkal různé lidi a zažil všelijaké životní okamžiky. Ale tak či tak, jsem rád také za ty špatné okamžiky v životě. Protože hlavně díky nim jsem tady a můžu Vám nyní o sobě něco málo napsat. Na závěr, kdo by měl zájem o moji básnickou sbírku s názvem Hořkosladké verše z mého nitra, může mě kontaktovat na e-mail jan.houdek@seznam.cz. Já zašlu sbírku pak na adresu uvedenou v e-mailu. Jsem ochotný zodpovědět i případné dotazy.