DŮM O TISÍCI PATRECH

Dům o tisíci patrech – Jan Weiss

Fantaskní román Dům o tisíci patrech pochází z pera známého českého spisovatele Jana Weisse, který je mimochodem považován za jednoho ze zakladatelů české sci-fi. Dům o tisíci patrech je sice román staršího data, poprvé byl vydán roku 1929, ale jeho témata a poselství jsou relevantní dodnes. Reaguje totiž nejen na první světovou válku, ale také například na kapitalismus.

Příběh se odehrává v jakémsi tisícipatrovém velkoměstě zvaném Mullerdóm, kterému vládne krutý diktátor Ohisver Muller. Hlavní postavou je detektiv Petr Brok, jehož úkolem je najít a zachránit princeznu Tamaru unesenou právě vládcem Mullerem. Na tento úkol je mu vymezeno pouhých 30 dní, během kterých je ale neviditelný, čehož hojně využívá. Brok nakonec vládce Mullera přemůže, avšak samotný konec knihy je i přes „happy end“ velmi nečekaný a dechberoucí.

Kniha se dá označit mnoha přívlastky, mezi nimi například avantgardní či surrealistická, což mnohé čtenáře hned na první dojem odradí. V tomto případě je ale opak pravdou! Je sice pravda, že román obsahuje výrazné např. surrealistické prvky (tisícipatrový dům a neviditelný hlavní hrdina), zároveň však příběh není takový nonsens jako některá další avantgardní literatura. I přes to, že je román založen na mnoha podivnostech, celý příběh dává smysl a dokáže zaujmout čtenáře natolik, že nebude chtít odtrhnout oči. Knihu bych tedy doporučila především těm, kteří se se světem avantgardy či starší české literatury teprve seznamují a chtěli by si přečíst něco jednoduchého a zároveň zajímavého.