Důmyslné umění, jak mít všechno u prdele

Důmyslné umění, jak mít všechno u prdele – Mark Manson

Knihu jsem dostala ke svým 19. narozeninám od nejlepšího kamaráda, který je ne nadarmo mojí spřízněnou duší. Minulý rok mě obdaroval knihou „You can heal your life“ od Louise Hay, přičemž letos se pravděpodobně rozhodl, že je načase, abychom se s věcma přestali sr*t – a to doslova. Dobře udělal.

Toto dílo bych nazvala potřebným, zvláště pro naši současnou mladou generaci. Žijeme v době, kdy je pro nás důležitější kvantita než kvalita, potřebujeme co největší možné množství všeho, abychom byli šťastní. Důležitými faktory jsou zejména peníze, moc a sláva. I přes docela drsný název knihy zde autor poukazuje na to, že ačkoliv žijeme v době materiální jistoty a nadbytku, počet psychických poruch, sebevražd a onemocnění, jako je deprese a úzkost, stoupá. Hledáme satisfakci ve věcech, kterých nemůžeme dosáhnout, a které jsou ve své podstatě povrchní a pro holý život nedůležité. Chtěla bych zdůraznit, že autor nabádá čtenáře, aby se postavili svým problémům čelem, aby se nesnažili utíkat před utrpením, které je v určitých částech života nevyhnutelné. Autorovy myšlenky bych shrnula tak, že podstata života nespočívá v hledání ráje a určování ultimátního cíle, ale v přijetí života takového jaký je – nedokonalý. Přesto bychom se měli snažit co nejlépe žít. Píše o tom, jak důležité je vzít zodpovědnost za naše rozhodnutí, nesvádět vinu na druhé či prostředí. Manson si pohrává s otázkou smrtelnosti a její svědomitosti, od čehož odvíjí i svoji úvahu o ztrátě času nad malichernostmi a po nás přetrvávajícím odkazem.

Opravdu hodně se ztotožňuji s cynickým pohledem autora na lidstvo, jeho neduhy a nesmyslné chtíče, miluji ironii, se kterou píše. I přes nadužívaní vulgarismů a provokativní název, který je spíše marketingový tah, budu knihu hodnotit jako celek, přičemž ji dávám pět z pěti hvězdiček. Myslím, že pokud je člověk, čtěnář, dostatečně open-minded, dokáže mu toto dílo mnoho dát a ukázat další, často nechtěný a neoblíbený pohled na svět.

Anežka Srbová

Nejraději čtu za deštného počasí, se šálkem horké kávy, pěkně v posteli. Miluji psychologické thrillery, horory a poezii Richarda Sikense.