František z kaštanu, Anežka ze slunečnic

František z kaštanu, Anežka ze slunečnic – Radek Malý, Galina Miklínová

Poslední dobou odpočívám četbou dětských knih. Vlastně se to stalo jednou z mých oblíbených činností. Lesy, stromy, květiny, louky, podzim, slunce. To je pro mě ideální víkendová zábava, buď v rámci toulání se po venku, nebo v knihách. Takové toulání pro mě znamená tvorba Radka Malého, především tento krásný příběh o dvou přátelích, které osud svedl dohromady, aby spolu prožili skoro celý, i když krátký, život.

František, který se narodí z plodu jírovce maďalu, a Anežka ze semínka slunečnice se potkají v šípkovém keři a od té doby jsou si nerozlučnými parťáky na cestách. Vůně podzimu a sychravých dopolední se line knihou jako vůně štrúdlu pár dnů po první sklizni jablek. Ilustrace v barvách spadaného listí a ranní mlhy nám otevírá dveře k pohlcení do přesně téhle melancholické nálady. Radek Malý je především básník. I přesto se ale nenechal svést pouze do hry s atmosférou a slovy, ale dokázal podat dětem i dospělým, od kterých slyším chválu na tuto knížku možná více než od dětí, velmi silný příběh.

O oblíbenosti „Franežky“ svědčí například adaptace Divadla Polárka v Brně („Franežka“ je právě název vzniklý v pracovním procesu tvorby inscenace). Výborná, mimochodem.

Znovu, Radek Malý má velmi vyvinutý cit pro přírodní tématiku. Jeho básnická sbírka Zahrada s meruňkami, včelami a mandloněmi je pro mě perlou současné poezie (plné „moderní dekadence“), která hraje přesně na moji notu. Citlivá, atmosférická, plná slunce a radosti. A i když se František a Anežka nesetkají s koncem typickým pro pohádková vyprávění, mohou nás mnohému naučit. Například tomu, že všude kde něco končí, také něco nového a hodnotného začíná. Pro mě se tento příběh pojí zároveň se silnou filosofií, kterou je dobře předkládat dětem i dospělým.